pondělí 26. ledna 2015

Chutě na sladké

Neodolatelnou potřebu dát si kus čokolády, zákusek nebo něco pořádně sladkého měl asi kde kdo. Málo koho ale napadne jít si v takové chvíli připravit chleba s lučinou a misku zeleniny. Tělu totiž dochází cukr a žádá si jeho nejrychlejší možný zdroj.




Jak vlastně vznikají chutě na sladké? Náš mozek potřebuje glukózu, aby mohl normálně fungovat. Nejjednodušší způsob, jak získat glukózu, je sníst cukr nebo jinou potravinu, kde je ve větším množství obsažen. Tím si prudce zvýšíme hladinu krevního cukru, tedy glykémii. Protože je však cukr velmi rychle stravitelný, glykémie nám po chvíli opět klesne a my dostaneme hlad. Nebo chuť na další sladkosti. Nemusíme však konzumovat kostky cukru, aby náš mozek pracoval – pokud budeme cca po 3 hodinách přijímat komplexní sacharidy, tedy celozrnné pečivo, obiloviny, těstoviny, vločky a další jejich zdroje, bude si tělo ze složitých sacharidů pozvolna vyrábět jednoduché a mozek tak bude mít konstantní příjem glukózy. Jestliže sacharidy delší dobu nedodáme nebo jich zkonzumujeme jen malé množství, mozek si bude žádat svou glukózu. A protože tělo ho poslechne, bude si žádat cukr.

Podobná situace nastává po sportu nebo jiné fyzické aktivitě. Pracující svaly spotřebují glykogen - tedy zásobní formu glukózy - který si tělo syntetizuje po jídle. Po skončení pohybu tělu tato zásoba chybí a je potřeba ji obnovit, proto je důležité rychle doplnit sacharidy a až potom myslet na ostatní složky výživy, jako jsou třeba bílkoviny. Jen zkuste jít po hodině v posilovně nakupovat potraviny a uvidíte, že budete mít mnohem větší chuť na všechny možné sladkosti, než kdybyste se předtím najedli.

Chutě na sladké vznikají fyziologicky z nesprávné výživy, výjimečně mohou být psychického původu. Je však třeba myslet na to, že člověk, který pracuje hlavou, třeba manažer nebo student o zkouškovém období, má také zvýšenou potřebu sacharidů, i když pohybu zrovna moc nedá, a je nutné ji nezaměňovat s psychickou touhou po sladkém. Většinou pomůže zaměřit se právě na dostatečný a pravidelný příjem sacharidů a nešidit přílohy, k svačinám jíst pečivo nebo třeba ovesné vločky s jogurtem a naopak mírně snížit příjem tuků, které se spotřebovávají hlavně při fyzické aktivitě.

2 komentáře:

  1. Ahoj holky. Zajímalo by mě,zda chutě na sladké mohou zmizet sami i zvykem (že to člověk prostě to pusy nevezme) nebo je to spíš vždy jidelníčkem? Vždycky jsem milovala sladkosti jaké koliv a jak jsem přešla na zdravější stravování a všechny sladkosti formy sušenek,bonbonu,dortů apod vyřadila tak nejdříve mi to chvilku dělalo potíže,když jsem třeba koukala v krámu na to nebo na kamarády,ale po cca 12.měsícich mi to prostě nic neřiká a spíš si už nedovedu moc představit to jíst,začla jsem se spíš zajímat o to co to obsahuje a ta chut mě na všechno hezky přešla.Jím a snažím se jíst zdravějc i když rozhodně ne uplně 100% správně jak bych měla.Spíš mě zajímá zda to že už to nechci jíst může být že tělo si to nežádá nebo vsugerace jen z hlavy? To samé sul. Solit jsem přestala ihned také se zdravým stravovanim a tedka když někdy špetka soli narazím tak se mi zvedne žaludek takže i slanné věci jsou pro mě tabu. Díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je možné, že jsi při přechodu na zdravější stravu chutě ztratila jednoduše proto, protože sis kvalitněji sestavila jídelníček, který ti teď přináší vše, co potřebuješ :) Ale ano, svojí roli určitě hraje i jejich vysazení. Sladké a slané chutě jsou velmi výrazné a tvoří se na ně svým způsobem návyk a tolerance, kterou je možné zase snížit. Já jedno období přestala téměř solit a taky se mi teď zdá všechno slanější, než dřív. Není třeba se sladkého zbavovat úplně a neosolit si ani vodu na špagety, ale určitě je fajn, pokud se to člověk snaží držet ve zdravé míře. A.

      Vymazat