čtvrtek 29. ledna 2015

Recenze vybraných menz UK v Praze

Návštěvě menzy se nevyhne snad žádný student vysoké školy. Za celkem dobrou cenu si člověk dá polévku i teplé jídlo a ušetří tak spoustu času, protože nemusí nic nakupovat, vařit, jíst... No, jíst možná ano :) Lze stravování v menze sloučit se zdravým životním stylem?



Nabídka v menze je velmi kolísavá a často se stane, že jeden den nevíte, co si vybrat a druhý den si nadáváte, že jste si nevzali oběd do krabičky. Neexistuje bohužel žádné pravidlo, že by alespoň jedno jídlo v menze mělo být zdravé, jediné, co musí stravovací provoz dodržovat, je denní nabídka vegetariánského jídla. Jako vegetariána by mě ale v menze nikdo nepotkal. Pro vedoucího stravovacího provozu, který si pravděpodobně maso neodpírá a celý život sestavuje nízkorozpočtové jídelníčky do velkých jídelen, je nesmírně těžké vymyslet chutné bezmasé jídlo s vyváženým poměrem všech živin. A tak se vegetariánům nabízí sladká jídla, smažený sýr nebo květák, při troše štěstí třeba špenátové lazáně a pokud máte zrovna smůlu, dostanete 4 studené povidlové buchty.
Ale ani masožravci to někdy nemají lehké a je třeba vychytat, co si v které menze vybrat.


Menza Arnošta z Pardubic:

Výhody:
-       často jsou i později, cca kolem 13. hodiny v nabídce alespoň 3 jídla
-       velké porce
-       krátké fronty
-       k pití je na výběr slazený i neslazený čaj a voda
-       vždy je v nabídce několik druhů zeleninových salátů

Nevýhody:
-       málo místa k sezení - jeden si většinou sedne, ale skupina více lidí si občas musí počkat
-       věčně přetopená jídelna – ať je léto nebo zima
-       někomu nemusí vyhovovat stísněné prostředí


 Nabídka dne 10.12.2013
Polévka: Rajčatová s těstovinou
1)    120g Vepřové žebírko smažené, brambory, citrón
2)    100g Srnčí maso na smetaně, houskové knedlíky
3)    100g Boloňské špagety s kuřecím masem a sýrem, přízdoba
4)    Povidlové taštičky se skořicí

Polévky v menzách bývají všeobecně problém. Aby se jich uvařilo co nejvíce za co nejnižší náklady, musí se nejrůzněji dochucovat a zahušťovat, což se mnohdy nepříznivě projeví na jejich chuti i kvalitě. V rajčatové polévce abyste hledali rajčata lupou, zato si pošmáknete na zředěném a v zápětí zahuštěném protlaku (v horším případě kečupu), ze kterého je cítit vegeta. A jestli menzy na něčem nešetří, tak je to sůl. Takže dnešní polévku si nedám.
Vepřové žebro patří k velmi tučným masům, ale pokud to někomu nestačí, může si ho dát ještě smažené s bramborami politými omastkem. Oběd vhodný tak pro horníka, ale studentovi, který si za chvíli půjde sednout do posluchárny, může způsobit pěkné trávící potíže. A přebytečný tuk se při nedostatku pohybu pravděpodobně uloží do zásoby.
Moje volba padla na srnčí maso na smetaně. I když by se na první pohled mohlo zdát, že hustá omáčka s knedlíkem není nic zdravého, z aktuální nabídky je na tom asi nejlépe. Nevýhoda knedlíku je ta, že se vyrábí z bílé mouky, případně ještě bílého pečiva, tudíž neobsahuje žádnou vlákninu a jeho glykemický index je vysoký, což znamená, že rychle zvedne hladinu krevního cukru, která také rychle spadne a vy dostanete hlad. Tomu se dá částečně zamezit tím, že si dáte misku zeleniny, která glykemický index sníží a také doplní chybějící vlákninu. Do omáček se standardně přidává 10g oleje a srnčí maso také není extra tučné, takže se jedná o celkem vyvážený oběd.
Vegetariánská „čtyřka“ nepřekvapuje – polotovar nacpaný sladkými povidly, přelitý tukem a posypaný cukrem. Někdo si možná pochutná, ale hodnota tohoto jídla by jen těžko mohla být ještě horší. Nejenže neobsahuje téměř žádné bílkoviny, komplexních sacharidů a vlákniny se zde také nedočkáte. Takže poobědváte cukr s tukem, což je asi ta nejhorší kombinace pro vaše zdraví. A předpokládám, že za chvilku stejně dostanete hlad.

Menza Budeč:

Výhody:
-       většinou krátké fronty
-       výběr z více jídel i později
-       slazený i neslazený čaj
-       dostatek míst k sezení
-       dostatečné porce

Nevýhody:
-       menza je celkem daleko od všech fakult
-       kuchařům zřejmě pravidelně ujíždí ruka se solí
-       na jídle si zde málo kdy pochutnám



Nabídka dne 10.1.2014
Polévka frankfurtská, nápoj
1)    70g Plněné papriky v rajské omáčce, dušená rýže
2)    100g Vepřová směs pikantní (feferonky, papriky, okurky), americké brambory, přízdoba
3)    100g Kuřecí steak se šunkou a sýrem, vařené brambory, přízdoba
4)    Bramborové knedlíky se švestkami a mákem

Na polévce byly nejlepší a asi i nejzdravější brambory. Jinak šlo o vodu se solí a vegetou, obarvenou jakýmsi maggi a s nakrájenou klobásou. Není o co stát.
Plněné papriky jsou celkem zdravé jídlo, s trochou mouky a tuku v omáčce se musí počítat, ale na rozdíl od polévky to není to jediné, co dostanete a často se to ani tolik neprojeví na chuti. Avšak pokud menza kupuje již namleté maso, které kvalitou zrovna neoplývá a obsah tuku je kolem 35 %, papriky bych neriskovala. Ze 70g je zhruba 20g tuk, k tomu se přidá 10g tuku v omáčce a nezdravé jídlo je na světě. Bohužel nevím, zda se nekupuje maso v celku a nemele se až v menze, což by znamenalo, že papriky by byly dnes asi ta nejlepší volba. Rýže je jedna z nejzdravějších příloh.
Vepřová směs by mohla mít hodnoty v pořádku, bála bych se jen této kombinace a také toho, že polovinu omáčky bude tvořit kečup. Bohužel se toto jídlo podává s americkými bramborami, což je jen o málo vhodnější příloha než hranolky.
Já vsadila na kuřecí steak, bohužel jsem po prvním soustu necítila nic než sůl. Šunka se s masem asi jen pozdravila ve výrobně, ale kuřecí prsa s bramborem a sýrem by bez té soli mohla být velmi vhodný oběd. Bohužel se jim v menze málokdy povedou uvařit brambory tak, aby jich člověk s chutí snědl celou porci.
U bramborových knedlíků platí úplně to samé, co u povidlových taštiček u Arnošta. Polotovar s nadmírou cukru a tuku, ze kterého se člověk nenají a citlivější jedinci si ještě během dne párkrát zaběhnou na záchod.

Menza Právnická fakulta:

Výhody:
-       právníci v zimních měsících nemusí cestovat přes půl Prahy, aby se najedli
-       dostatek míst k sezení

Nevýhody:
-       fronty
-       jen slazený čaj
-       nekvalitní suroviny
-       nekvalitní kuchaři
-       přemíra koření, soli, vegety, maggi a kdo ví, čeho ještě



Nabídka dne 17.1.2014
Polévka Minestrone
1)    100g Hovězí pečeně na víně, houskové knedlíky
2)    80g Smažený karbanátek, bramborový salát
3)    100g Kuřecí řízek přírodní, hranolky, ďábelská omáčka
4)    Nudlový nákyp s tvarohem, mléko

Minestrone se mi už od pohledu nezdála, ale v rámci recenze jsem se překonala. Raději nechci vědět, kde vzala svou tmavě hnědo-fialovou barvu, protože ze surovin určitě ne. Na jednu porci připadly asi dvě fazolky, kolečko cibule, pět zrnek rýže, dvě kostky mrkve a lístek zelí, případně další odřezky, co dům dal. A ani chuť to nezachránila, protože nic než dochucovadla jsem ani necítila.
Co se týče zdravého stravování, překvapivě by nejlépe dopadly opět knedlíky. Hovězí maso bylo libové, omáčka v pořádku a kdyby se knedlíky doplnily zeleninou, byl by i obsah vlákniny celkem dostatečný.
Smažený karbanátek obsahuje, pokud je mleté maso již kupované, což věřím, že u právníků je, cca 25g tuku v mase, 10g tuku v oleji a dalších 15g v salátu. Takovou nálož si dopřávám snad jen o Vánocích. Navíc pokud si představím, že si po takovém jídle půjdu sednout na přednášku, nejspíš tam usnu a po pár dnech podobných obědů nezapnu kalhoty.
Vsadila jsem na kuřecí řízek, i když byl smažený a hranolky jsou jedna z nejméně vhodných příloh – hned po bramborovém salátu. Je to sice jen o něco menší hromada tuku než u karbanátku, ale jednou jsem do této menzy vlezla, tak budu nést následky.
Nudlový nákyp – opět krásný příklad vegetariánského oběda tak, jak vypadat nemá. I když musím ocenit, že aspoň v tvarohu a mléku jsou nějaké bílkoviny, a tak chudáci odpůrci masa nepřijdou o všechny své svaly, vlasy, nehty a tak dále, protože organismus zkrátka k regeneraci proteiny potřebuje. Ale na cukru se zde nejspíš taky nešetřilo, protože jinak by se jídlo asi ani nedalo jíst. 

Menza Jednota:

Výhody:
-       slazený i hořký čaj
-       většinou krátké fronty
-       často výběr z více jídel i později
-       dostatek míst k sezení
-       dostatečné porce

Nevýhody:
-       jídlo podivně okořeněné, přesolené
-       nádoby na čaj už toho asi dost zažily, někdo může cítit mírnou kovovou příchuť



Nabídka dne 12.12.2013
Polévka pórková, nápoj
1)    100g Hovězí pečeně na víně, houskové knedlíky
2)    200g Lovecká vepřová játra (žampiony, slanina), šunková rýže
3)    100g Vodňanský kuřecí řízek (sýrovo-česnekové těstíčko), vařené brambory, přízdoba
4)    Hrachová kaše s cibulkou, vařené vejce, okurka, chléb

Polévka byla klasicky hodně slaná, zahuštěná, pórku poskrovnu. Ale jíst se dala a kromě té soli na ní asi nebylo nic vyloženě špatného.
Hovězí pečeně by mohl být vhodný oběd, pokud by se doplnil zeleninovým salátem, který by snížil glykemický index knedlíku a doplnil potřebnou vlákninu. Hovězí maso vypadalo celkem libové a omáčka byla i přes zahuštění v pořádku.
Jater bylo obrovské množství, takže člověk tak třikrát překročil doporučenou denní dávku cholesterolu. Jejich množství by bylo opravdu vhodné snížit, ale ne úplně zredukovat, protože játra jsou také výborným zdrojem mnoha vitamínů a minerálů, především železa. Omáčka měla obsahovat houby a slaninu, ale jejich množství bylo spíše zanedbatelné. Rýže je velmi vhodnou přílohou, nad šunkovou rýží mi však zůstal rozum stát. Pokud by byla potřeba doplnit bílkoviny, ještě pochopím naivní představu vedoucí stravovacího provozu, že tato levná šunka je jejich zázračným zdrojem. Ale už játra obsahují téměř dvojnásobné množství bílkovin, než je vhodné přijmout ve vyváženém obědě, takže šunka je zde spíše pro parádu.
Řízek není vhodný už proto, že je smažený, ale pokud si člověk jinak nevybere, alespoň zde bývá celkem dobrý.
Hrachová kaše je také velmi vhodný oběd, vyhrává dokonce první místo ve vegetariánských jídlech nabízených menzou. Luštěniny obsahují mnoho minerálů, vitamínů, vlákniny a bílkovin, které jsou neplnohodnotné, proto je vhodné doplnit je obilovinami, což menza vyřešila chlebem. A vejcem, které je zdrojem celého spektra esenciálních aminokyselin. Jídlo neobsahuje zbytečné množství tuku a celkově je velmi vyvážené.

V titulním obrázku je fotka oběda z jiného dne z této menzy, na kterém jsem si velmi pochutnala. Bramborové knedlíky mi chutnají snad ve všech menzách, vepřové maso bylo sice tučnější, ale dobré, a špenát poslouží jako zdroj vitamínů, minerálů a vlákniny. Také polévka mile překvapila – čočková s chlebem, luštěniny opět doplněny obilovinami a navíc byla celá tato kombinace velmi sytá, takže i hladový student se tento den najedl vyváženě a ne jen tukem, jako to často v menzách bývá.

Menza Albertov:

Výhody:
-       pro většinu přírodovědecké fakulty a velkou část lékařské fakulty jediná možnost oběda v okolí
-       dostatek míst k sezení
-       pokud uděláte smutné oči a natrefíte na dobrého kuchaře, vymění vám přílohu za jinou

Nevýhody:
-       jen slazený čaj
-       během semestru nekonečné fronty, zejména kolem 11. hodiny
-       později nebývá už moc výběr
-       většinou celkem malé porce
-       nedobré polévky a omáčky
-       při odnášení tácu se musíte probojovat frontou, ale při troše štěstí ani nic nevysypete na zem
-       přemíra soli, vegety a především jíšky



Nabídka dne 14.1.2014
Polévka z pražené krupice se zeleninou
1)    100g Vepřový guláš debrecínský, houskové knedlíky
2)    100g Francouzské brambory, okurka
3)    100g Smažený krůtí řízek, vařené brambory, citrón
4)    Lasagně se špenátem



Dnešní polévka mluví za vše – krupice, voda, spoustu soli a troška zeleniny. Chutná i vypadá stejně jako všechny ostatní, jen v ní máte o něco větší kousky mouky. Vegetový aftertaste zaručen.
Debrecínský guláš nevypadal nejlépe a předpokládané složení neznělo ani vhodně, ani lákavě. Část masa byla nahrazena párkem, a to jistě tím nejlevnějším, aby klesla hodnota bílkovin a přibylo éček, soli, neidentifikovatelných ingrediencí a mouky. Jak je v této menze zvykem, omáčka byla pečlivě zahuštěna a knedlík, jako jedna z méně vhodných příloh, tomu také nepřidal, a to ani po doplnění miskou zeleninového salátu.
Francouzské brambory by mohly být vhodným obědem, bohužel mi v menze málo kdy chutnají. Navíc netuším, čeho je v jídle zrovna 100g, protože kdyby se jednalo o váhu brambor, byla by porce aspoň o polovinu menší. A nebo nedostatečná.
Smažený řízek je na tom velmi špatně. To, že maso dosahuje tloušťky asi 2mm, vesele dohání strouhanka, a tak nejíte nic, než nadrobené rohlíky usmažené v oleji a k tomu brambory, které nejenže nejsou dobré, ale kdyby vám náhodou tuk nestačil, ještě jsou přelité omastkem. To celé ozdobeno pórkem, aby student doplnil půl gramu vlákniny a oběd získal alespoň nějakou barvu.
Špenátové lasagně, konečně zdravě vypadající vegetariánské jídlo. Ale kde je tofu? Nebo sýr? Jediné, co byste v lazáních kromě špenátu našli, byla hromada bešamelu. V tom sice nějaké mléko bylo, ale také spousta oleje a mouky. Porce byla překvapivě velká, takže tuku přijal člověk opravdu hodně. Zdání bohužel klame.

Pokud máte po přečtení této recenze pocit, že nevíte, co si teda v menze dát – jak už jsem říkala - maso, bramborové knedlíky a zelí nebo špenát, mě snad nikdy nezklamou. Knedlíky sice nebudou mít nejlepší složení, ale jsou dobré, zelí obsahuje vlákninu i vitamíny a maso je celkem libové.


PS: Najděte pět rozdílů mezi touhle a předchozí polévkou.

Musím říct, že mě samotnou překvapilo, jak těžké je si v menze vybrat takové jídlo, aby bylo zároveň zdravé i chutné, a tak často vyhraje to druhé kritérium a já si po dopoledni prosezeném ve škole trochu dopřeji. Pokud ale chcete být věrni zdravému stravování, sázejte na brambory, rýži, kuskus, těstoviny a luštěniny oproti hranolkám, kroketám a americkým bramborám. Houskové knedlíky stačí doplnit zeleninovým salátem. Vyhýbejte se smaženým a nápadně se lesknoucím obědům a volte spíše libové maso a ryby.

Žádné komentáře:

Okomentovat