neděle 1. února 2015

Vegetariánství a veganství - ano či ne?


Vegetariánství, aneb omezení či vyloučení živočišných produktů ze stravy má několik stupňů. Nejčastěji pod pojmem vegetariánství rozumíme stravu bez masa, s konzumací mléčných výrobků a vajec. Radikální formou vegetariánství, při které jsou ze stravy naprosto vyloučeny živočišné produkty se nazývá veganství. Tyto alternativní směry stravování mají jak pozitva, tak i negativa a každý, kdo o přechodu na vegetariánství nebo veganství uvažuje, by si měl vše důkladně promyslet.
Výhody vegetariánství

Vegetariáni se většinou zajímají o životní styl více, než běžná populace, konzumují více zeleniny, ovoce a v jejich stravě tedy nechybí vláknina. Díky tomu bývá jejich hmotnost celkově nižší, ale není to pravidlem. Ve vegetariánské stravě se vyskytuje méně nasycených mastných kyselin a cholesterolu, což příznivě přispívá k prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Preventivně působí také proti vzniku kolorektálního karcinomu, aterosklerózy a diabetu 2.typu. Nebývá problém ani s příjmem některých minerálních látek a vitaminů, například vitaminu C, kyseliny listové, hořčíku či mědi. Dostatečný je i příjem flavonoidů, karotenoidů a pektinu.

Nevýhody vegetariánství aneb na co si dát pozor

Vzhledem k vysokému příjmu ovoce, zeleniny a luštěnin může být ve vegetariánské stravě zastoupeno až dvakrát větší doporučené denní množství vlákniny (DDD je 30g), u veganské stravy je toto riziko ještě větší, příliš vysokému množství vlákniny se při dostatečném kalorickém příjmu téměř nedá vyhnout. Právě velké množství vlákniny a rostlinných kyselin zhoršuje vstřebávání minerálních látek, například vápníku, zinku a železa. Další nevýhodou vegetariánství je také to, že minerální látky jsou z rostlinných zdrojů hůř využitelné.
Proteiny i aminokyseliny mohou být ve stravě dostatečně obsaženy díky konzumaci vajec a mléčných výrobků, ale jelikož rostlinná strava neobsahuje plnohodnotné bílkoviny (rostlinné bílkoviny neobsahují v dostatečné míře celé spektrum aminokyselin) je dobré dbát na správnou kombinaci potravin, kde se aminokyseliny vzájemně doplňují. Takovou kombinací jsou například luštěniny s obilovinami, nebo cereálie s ořechy.
Častý je nedostatek vitaminu B12, někdy i vitaminu B2, B6, D, železa, vápníku, zinku a jodu. V neposlední řadě je třeba dát si pozor na nahrazování masitých pokrmů sladkými nebo smaženými jídly.

Pro koho je vegetariánská strava nevhodná?

Přechod na vegetariánskou stravu by měly pečlivě zvážit těhotné, kojící ženy a děti. Hlavním problémem zde jsou odlišné potřeby jednotlivých živin, u dětí je problém také ve velikosti jejich žaludku, potřebné množství stravy nejsou schopni sníst. Mohou vznikat poruchy růstu, anemie a jiné onemocnění související s karencí určitých živin. 

Veganské stravování díky absenci mléčných výrobků a vajec neumožňuje dostatečný příjem všech minerálních látek, vitaminů a plnohodnotných bílkovin. Mimo výše zmíněné skupiny je velmi problematické i pro obézní a diabetiky.  

5 komentářů:

  1. Takže jestli tomu rozumím Vegani se nikdy nebudou uplně schopni zdravě a plnohodnotně stravovat jako všežravci? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nepopírám, že se řada veganů může stravovat lépe, než velké množství všežravců, ale veganská strava prostě plnohodnotná není a rostlinné zdroje nejsou často stejně kvalitní, jako ty živočišné. Pokud se vegan důkladně věnuje skladbě jídelníčku a snaží se živočišné potraviny dostatečně nahradit a správně kombinovat, tak věřím, že je schopný na veganství normálně fungovat a to bez nějakých zdravotních komplikací :) ale to už je individuální. Někdo sám hned pocítí, že mu to dobře nedělá. Problém je to ale rozhodně u dětí, tam už to vidím vyloženě jako zdraví škodlivé:/ Andy

      Vymazat
  2. Zajímalo by mě všeobecně uplně co se děje či neděje v těle člověka co prostě nekonzumuje maso? Děje se v jeho těle něco jiného než u člověka co maso konzumuje? A co když člověk co léta konzumuje maso ho po té najednou vysadí a člověk co třeba rok neměl maso v puse a zas jej zařadí? děkuju moc

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj holky.Chtěla bych se zeptat na pravdivý a upřímný dotaz.Myslíte,že jde ZDRAVĚ se stravovat na Vitariánství neboli RAW stravě? Kolik by popravdě člověk třeba musel sníst za den kcal a hlavně čeho,aby třeba pokryl opravdově svůj příjem tak,aby na tom fungoval- jde to vůbec? Strašně mě to zajímá,nebot všude čtu,že sice ovoce třeba obsahuje sacharidy,ale pro tělo hůře přeměnitelné v tuk než napřiklad oleje či tuky přímé jako jsou i másla apod,že ten proces přeměny např cukru na tuk z banánu je složitější. Ovšem když by člověk snědl třeba za den 8ks banánů což jsem už také viděla takový příklad,že holčina se stravuje nějaký ten rok na RAW food a její den je např: snídaně smoothie (5ks banánů,voda,jahody) oběd: 3ks manga,svačina : kilo kaki apod a vypadá opravdu zdravě,vesele a nestrádá.Mě však příde strašně hodně třeba 6ks banánů najednou? celkově vždyt to musí být strašně hodně cukrů? :).Děkuji moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, zcela upřímně ne-nemyslím si, že je raw strava zdravá. Nejde ani tak o množství energie, protože té člověk na raw stravě může sníst málo, akorát i hodně, ale právě o dostatek jednotlivých živin. Tuk lze pořád získat z olejů, ořechů a podobně, ale viděla bych problém s bílkovinami a hlavně s minerály (např.vápník), chybět pravděpodobně bude i vit. B12 a taky třeba některé živiny, které potřebují tepelnou úpravu (lykopen). Je ale fakt, že jsou asi i vitariáni, kteří žijí vyloženě na ovoci a tam je pak samozřejmě problém s tukem a následně s vitamíny rozpustnými v tuku. Ta přeměna nebude nijak významným procesem. Takže jednoduše řečeno-určitě je možné, že se zdravý člověk na raw stravě, který se snaží jí mít aspoň v rámci možností pestrou a dostatečnou, může cítit skvěle a nemít žádné výrazné zdravotní potíže, otázka ale je jak dlouho. Andy

      Vymazat