středa 27. května 2015

Ing. Miroslav Jůzl, Ph.D.: Mléko a mléčné výrobky, význam mléka a mýty o jeho konzumaci

V posledním Zpravodaji pro školní stravování vyšel opravdu krásný článek o mléku vysvětlující všechny s ním spojené mýty a my ho s dovolením sdílíme. Doporučujeme fotky kliknutím zvětšit nebo stáhnout pro lepší čitelnost.






JŮZL, Miroslav. Mléko a mléčné výrobky, význam mléka a mýty o jeho konzumaci. Zpravodaj pro školní stravování, 2015, Roč. 70, č. 3, s. 43-45. ISSN: 1211-846X.

7 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Mléko obsahuje nasycené mastné kyseliny, ale v té míře, ve které se ve zdravém jídelníčku doporučuje ho zařazovat, se to skoro neprojeví a jeho benefity to mnohonásobně převáží. Spíš to může být problém, pokud si někdo libuje v tučných sýrech a jí ve velkém máslo, to bych doporučila omezit a radši si dělat tvarohové nebo rostlinné pomazánky.
      Za sebe bych doporučila třeba porci jogurtu/tvarohu/mléka a jednu porci sýru denně - plus mínus, záleží na každém, co rád jí :)
      Verča

      Vymazat
    2. Ahoj Verčo. Článek mě potěšil, protože mám mléko a jeho výrobky rada, protože se v poslední době vyskytují spíše negativní informace. Ale dopřávám si 3-4 porce denně, což je asi hodně. Chtěla jsem se zeptat, co je myšleno jednou porci? Celé baleni např. 150g jogurtu,150g cottage, 100g sýra, půl z 250g tvarohu. Nebo je porce 100ml/g. Děkuji předem za odpověď. Lucka

      Vymazat
    3. Ahoj, to mám radost :) Myšlena je běžná porce, ne 100 ml nebo g. Bohužel si teď přesně nepamatuju ty jednotlivé gramáže, ale kelímek jogurtu, hrnek mléka, půlka tvarohu zhruba odpovídá :) V.

      Vymazat
  2. Konečně něco pořádného. Jůzla znám, měla jsem tu čest se s ním potkat v jednom předmětu a ještě další mě s ním čeká. Doufám, že ten článek konečně lidem otevře oči a nebudou věřit médiím typu idnes a podobně :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Co 42. minuta v tomto videu? https://www.youtube.com/watch?v=k2FJxUghqOo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že odpověď se dočteš v článku ;) Navíc by si teda vegani měli ujasnit, jestli jim ty esenciální aminokyseliny chybí nebo ne, protože ano, některé esenciální AK obsahují síru, ale esenciální jsou od toho, že je tělo potřebuje, takže je i vegani musí dodat z rostlinných zdrojů :) A pH je teda o dost stabilnější, než pán popisuje, jinak bychom asi už nebyli naživu :)) S nadměrným příjmem bílkovin samozřejmě nesouhlasím, to popisuju v novém článku, který je na úvodní straně.
      Jinak se omlouvám, ale video "jak se stát veganem" nemohu brát z objektivního hlediska moc vážně... a s osteoporózou to taky není tak jednoduché, USA mnohem víc trpí nedostatkem pohybu, než vysokým příjmem mléka :D
      Verča

      Vymazat