čtvrtek 31. prosince 2015

Mýty roku 2015

Napadlo mě v rámci silvestrovského článku sepsat pár mýtu o potravinách, se kterými jsem se setkala za proběhlý rok. Jaké jiné shrnutí roku by se taky hodilo sem na blog. :)


  • Ať jste kdo jste, nejezte lepek, bude vám líp.
  • Po cukru se tloustne, nahraďte ho tukem.
  • Po tuku se tloustne, nahraďte ho sacharidy.
  • Po cukru a tuku se tloustne, jezte hlavně bílkoviny.
...ať žijí žabomyší války.
  • Člověk má dlouhé střevo, proto není uzpůsoben, aby jedl maso.
...jíst ho nemusí, ale fyziologicky je tomu uzpůsoben dost dobře.
  • Kuřata jsou plná antibiotik.
...na to jsou vyhlášky i kontrolní orgány.
  • Mléko je plné antibiotik.
...na to taky.
  • Mléko je rakovinotvorné.
  • Nejlepší je kupovat nepasterované mléko.
...které je plné bakterií a když ho doma nešetrně převaříte, ztratíte velkou část vitaminů.
  • V Asii nepijí mléko.
...největší odběratel mléka na světě je Čína.
  • Glutamát sodný způsobuje Alzheimera a roztroušenou sklerózu.
...glutamát vzniká i přirozeně v našem těle.
  • Šunka bez dusitanů je zdravější.
...nadbytek dusitanů může být škodlivý, ale díky nim se dost snížilo riziko otravy botulotoxinem.
  • Kokosový tuk je nejzdravější.
...jeho složení je horší než složení másla.
  • Nejlepší je smažit na sádle.
...cholesterol v něm obsažený je velmi náchylný k oxidaci.
  • Lepek je jed.
  • Naše babičky jedly jen celozrnnou mouku.
...moje babička ji třeba vůbec neznala a nad vším celozrnným se ofrňuje.
  • Potravinářský průmysl nás chce zabít.
  • Ze syrové stravy se lépe vstřebají vitamíny.
...některé potřebují ke zvýšení využitelnosti tepelnou úpravu.
  • Kyselé potraviny nás okyselují.
...většina potravin je kyselých.
  • Nejlepší je jíst zásadité potraviny. 
...takže stará vejce a žraločí maso, což jsou jediné zásadité potraviny.
  • Nasadit po Vánocích detox pomůže vašemu zdraví.
...pokud jste alkoholik nebo narkoman, jistě vám to prospěje.
  • Jezte paleo, návrat ke kořenům vždycky funguje.
...pokud jste neandrtálec a plánujete zemřít ve 35, jistě se pak vyhnete všem těm civilizačním onemocněním.

Krásný rok 2016! A moc se neopijte... ;)

15 komentářů:

  1. :-D neandrtalec :-D :-D uzasne!! Krasny novy rok holky a tesim se na dalsi clanky!! Jste asi jediny web o zdravem zivotnim stylu ktery stoji za to cist. Jasne, prectu si neco i o svete fitness,ale asi tolik jako o mode, kam za kulturou v Praze atp, ale konecne jsem pochopila, ze toto mne stastnou neudela a ze selsky rozum a raconalni strava mi je daleko blizsi! Protoze cim vice odbornych clanku jsem cetla, tim mene jsem jedla a prohlubovala svou anorexii/prejidani/orthorexii. Od te doby temer nectu a je mi psychicky o moc lip :-) krasny novy rok!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Nejlepší Silvestrovský článek co jsem letos četla! :D Super!

    OdpovědětVymazat
  3. Díky holky, taky přeju krásný nový rok! :)
    V.

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj holky!. V prví řadě vše nejlepší do Nového roku 2016! :) a ať se daří vše a studia a i více videí :-P . I já bych chtěla s Novým rokem začít trochu jinak a to hlavně životosprávu. A proto si jdu pro první radu. Jaký pohyb zařadit na hubnutí (lehké) nepotřebuji nutně shodit za týden 10kg :) ale prostě lehoučce cca 3-4.kg bych ráda dolů dala pro svou spokojenost. Stravu mám již zařazenou tedka mi jde hlavně o to jaký zvolit druh pohybu,když ale nechci nabírat svaly a objem?. Chci spíše fyzičku,cítit se dobře a fajn a lehce hubnout. Do tedka jsem posilovala a cvičila cviky doma na zemi typu Jillian,Kaila apod klasicky posilovací cviky díky tomu jsem společně se stravou podařila již minuly rok dát dolů hodně kilo a cm,ale tedka se mi poslední 2.měsíce zdálo,že nabíram objem ve svalech a to nechci.Každý má svůj pohled co se mu líbí a mě se svalnaté postavy nelíbí a chci být spíše štíhlá a uzka.Né samozřejmě anorektické postavy na kosti. Takže jaký druh sportu zvolit? jak intenzivně aby to mělo efekt a bavilo mě to?. K běhu dopředu říkám,že díky zvýšené frekvenci srdce a zůžené cévce mám s během jako takovým problém. Vydržím třeba pomalý běh tzv.jogging zezačátku tak 15.min a pak už nemohu. Chůze mi ale nevadí.Sprinty a opravdový rychlý běh nemohu.Takže řekla jsem si dneska,že to prubnu a zkusím se překonat a šla jsem zkusit běhat,ale fakt jsem vydržela cca 15.min a konec. Myslíte,že t mám brát jako úspěch a třeba si dávat i ten jogging každý den cca 10-15.min a postupně třeba po týdnu zvyšovat čas? nebo zvolit uplně něco jiného? Děkuji moc za inspiraci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, tak neexistuje přesně určený sport na tohle nebo na něco jiné, taky mechanismus hubnutí a to, jak upravit stravu je trochu jiný u aerobní a anaerobní aktivity, ale tak obecně se na hubnutí doporučuje chůze, jízda na kole, na bruslích, plavání, teď v zimě třeba běžky... A nevynechávej úplně posilování, jen třeba nahraď polovinu těch aktivit něčím lehčím. A co tě bude bavit, na to musíš přijít sama, s tím neporadím :)
      Jinak nejsem sportovní lékař, takže si netroufnu radit, jestli máš vzhledem k té komplikaci spíš trénovat nebo ne...
      Díky za přání, ať se daří i tobě ;)
      V.

      Vymazat
  5. Ahoj, opět super stručný, vtipný článek :)
    Ale mám k tomu ještě jeden možná mýtus :D.. můžete mi potvrdit/vyvrátit?
    Pokud se nesnažím ani hubnout, ani přibrat, ...je pravda, že když sním hodně sladkou věc každý den (třeba hodně ovoce, nějakou čoko, tyčinku,koláč něco..) - ale přesto i s tím, nebude můj příjem převyšovat výdej,
    1)přiberu? Jen protože jsem snědla sladké?
    2) přemění se mi kvůli tomu svaly na tuk? Protože- prostě sladké??
    a ještě do třetice: 3) pokud bych se snažila přibrat, jedla bych takto, ale začala více posilovat, půjde to do tuku, nebo do svalu?
    Pozn. jednou týdně aerobik, každý den chůze, 2-3x týdně 20min posilka.
    PS: zdravotní důsledky apod. jsou mi jasné, není třeba brát v potaz, jde mi čistě jen o to cukrování :) Díííííky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, díky :)
      1) To ti nikdo přesně neřekne :) ale pokud mluvíš o nějakém rozumném množství, např. koláč na svačinu nebo snickersku po obědě, tak není moc důvod, proč bys měla hned přibírat. Např. IIFYM razí teorii, že můžeš jíst v podstatě co chceš, když to sedí na hodnoty a asi jim to docela funguje, tak proč ne... Ale záleží samozřejmě na množství, na tom, jestli to sníš všechno najednou, v kterou denní dobu, jestli se nějak hýbeš... Ale ve většině případů fakt není proč se bát, že po kousku sladkého denně přibereš. :)
      2) Svaly se nemůžou přeměnit na tuk, svaly buď nabereš nebo ti ochabnou, když necvičíš nebo jsi nemocná, tuk nezávisle na tom buď nabereš, když příjem převyšuje výdej nebo ztratíš, když je výdej větší.
      3) Tam právě záleží na tom, kdy si to sladké dáš vzhledem ke sportu. Jak jsem říkala ve videu o sportovní výživě, pokud chceš nabrat svaly, tak je ihned po cvičení ideální moment, kdy si dát něco s vyšším glykemickým indexem, protože se z toho pak obnovuje svalový glykogen. Ale zase, nemůžu ti říct, kam to půjde, navíc často, když se člověk snaží nějak nabrat svalovku, nabere s ní i nějaký tuk, protože musí jíst víc kvůli svalům, ale není ani možné to přesně spočítat, takže nějaký nadbytek tam většinou je a když pak upraví stravu na udržování, tuk zase shodí.

      A frekvenci sportu máš pěknou :)
      V.

      Vymazat
  6. Kokosový olej je špatný vzhledem k NMK, ale co když si koupím kokos strouhaný, nebo (což neodolám několikrát za zimu) celý kokosový ořech?
    Dočetla jsem se cosi o kys stearové?
    Je vhodné kokos zařazovat do jídelníčku?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kokos samozřejmě obsahuje kokosový tuk, takže patří mezi méně vhodné ořechy, ale pokud člověk jinak nejí nijak špatně, tak to nevadí :) Spíš mi jde o to poukázat, že ten kokosový tuk, o kterém se všude hlásí, jak je zázračný, zas tak skvělý není a neměli by jím proto lidi nahrazovat vhodnější oleje. To, že si jednou za čas někdo dá kokosový ořech, proč ne :)
      A co ses dočetla o stearové? Sama o sobě je jen nestravitelná, ale ve směsi s jinými MK mě nenapdá, co by na ní bylo zvláštního...?
      V.

      Vymazat
    2. O kyselině stearové se hovoří v tom smyslu, že by nemusela být zdraví škodlivá, ale naopak i prospěšná. Nezvyšuje LDL cholesterol a zvyšuje HDL. Kokosový tuk ale neobsahuje jen kys. stearovou, ale i ostatní NMK, takže to podle mě na věci zase tolik nemění :) Andy

      Vymazat
  7. Ach jo, holky. Prosím poraďte mi.
    Počítám si každý den kaloricke tabulky už tři roky. Chtěla bych s tilím přestat, jíst jako mormální člověk, nestresovat se tím a neztracet čas zadáváním, hlídáním cukru a NMK, neustalym ctenim kalorickych hodno na obalech a vymysleni, jestli si to ten den muzu takhle poskladat... No proste chci se zbavit toho ZLOZVYKU.. Nevím jak ale přestat. Když si to nepočítám jím méně, ale pritom se bojim, ze kdyz prestanu pocitat, priberu moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Halooo? :(( Prosím prosím.

      Vymazat
    2. Jé, pardon, zkouškový, tak ten komentář zmizel v historii :( No tak si zkus třeba pamatovat, kolik si toho dáváš na talíř, nebo si dejme tomu vločky změř tak, že si dáváš 3/4 hrnku a budeš si tolik dávat i dál, aniž bys to počítala :) Přílohy půl talíře, masa čtvrt, zeleniny taky čtvrt, oleje lžíce... U toho počítání jde hlavně o zvyk, abys viděla, kolik si toho máš dát, a když to pak vidíš, tak si dávat tolik a už nepočítat :)
      Ale je to zlozvyk jako každý jiný a jsou různé způsoby, jak se toho zbavit, někdo zvládne přestat ze dne na den, jiný musí postupně... každopádně drřím palce!
      V.

      Vymazat
  8. Holky, co byste poradili holce,ktera je v recovery z bulimie a prejidani, hodne psycholozek mi radi jist "zdrave",ale jak si mam najit pozitivni vztah k jidlu,kdyz porad rozdeluji jidlo na dorbe a spatne, jist cukry se mi uplne prici,ale i z duvodu, ze pro telo to zrovna neni fajn ale tim, jak sem vyhladovela,neumim rozpoznat jestli jsem unavena po cukrech a nebo ne(abych to opravdu nejedla z duvodu, ze mi to nedela dobre a ne z duvodu, ze po tom priberu a nebo ze po tom umru :))). Co si o tom myslite? celkove o strave v PPP a nebavim se o tom, ze musim pribrat, moje vaha je normalni,neznamena kdo ma PPP musi byt totalne vyhubly na kost. Diky moc! Š.

    OdpovědětVymazat