středa 23. prosince 2015

Vánoční článek

Rozhodla jsem se na Vánoce napsat takové zamyšlení, protože jsem měla poslední dny absolutní volno a mohla jsem strávit dost času pozorováním lidí a toho, jak se staví k různým věcem, mimo jiné k Vánocům. A aby to bylo tematické, tak k takzvanému vánočnímu přejídání.



K tomu nám přistálo ve zprávách pár dotazů na to, jak Vánoce řešíme my a zda pečeme nějaké zdravé cukroví nebo si hlídáme jídelníček. A tak jsem zapřemýšlela, což bylo zároveň mé první letošní řešení Vánoc, napadlo mě poprvé v životě udělat zdravé cukroví a v hlavě mi proběhl jídelníček posledních dnů, což by byla do skončení semestru reklama na Ritter Sport a po posledním testu by se to dalo spíš nazvat pitelníčkem.
Prostě jsem měla do pátku fakt dost stresu a neřešila jsem nic jiného a v pátek odpoledne přišla vlna štěstí a radosti a začátek několikadenního společenského maratonu. A jako každý rok jsem 22.12. litovala, že jsem dárky nezačala shánět už v září, přičemž jsem dojedla poslední kuličku svého zdravého cukroví, které jsem snědla nezdravě rychle v nezdravém množství. Mimo jiné to bylo jediné, co jsem do sebe dostala ráno po vydařeném večírku, takže doporučuju vyzkoušet.
Na druhou stranu se odmítám stresovat, když mám konečně klid od školy, tak jsem do narvaného obchoďáku ani nepáchla a dárky posháněla v co nejdivnější časy na nejodlehlejších místech. A vyšlo to, takže jsem měla chvilku času na to, abych se podívala na těch 350 vánočních článků, které mezitím napsaly ostatní blogerky. Je vidět, že si s tím daly práci a spoustu tipů bych ocenila - kdybych teď měla čas je realizovat... Ale děkuju holkám, že někdo teď psal za nás!
No a samozřejmě se objevily i super zaručené tipy, jak o Vánocích nepřibrat na tuku 5 kilo, což je mimochodem 190000 kJ, tedy 12 kilo poctivých domácích perníčků, 22 kilo bramborového salátu s majonézou nebo 10 kilo smažených vepřových řízků. Nad rámec běžného příjmu, samozřejmě. Objevily se rady jako dopoledne držet půst, abyste mohli odpoledne sníst dvakrát tolik jídla, pít hodně vody, aby vám zaplnila žaludek, po každém kusu cukroví udělat pět dřepů a tak dále. Myslím, že kdybyste hledali rady, jak dostat poruchu příjmu potravy, postup by se příliš nelišil. Jasně, já vím, že je reálné o Vánocích něco přibrat, ale sakra lidi, Vánoce jsou jednou za rok a pokud si budete něco zakazovat a upírat, tím spíš vás bude lákat se tím přejíst. A pokud zatnete zuby a přeci jen vydržíte kolem cukroví chodit obloukem a budete se i o svátcích živit celozrnným chlebem a vařenou brokolicí, budete smutní, že se o něco ochuzujete. A o tom přeci Vánoce nejsou.
Dovolte si proto pár dní úplně vypnout, relaxovat, dát si to, na co máte chuť, odpočiňte si, nepočítejte žádné kalorie a už vůbec se jimi nenechte rozhodit. Vždyť v lednu většina lidí zase najede do starých kolejí a vzhledem k vlně novoročních předsevzetí třeba konečně přemluvíte kámošku, aby chodila cvičit s váma. :)
A když už jsem se k těm novoročním předsevzetím dostala, tak k nim taky napíšu pár vět. Samozřejmě, že mě těší, když se někdo rozhodně změnit svůj sedavý styl života, vyměnit fastfoody za zdravější varianty a nebudem si nic nalhávat, i co se týče kšeftů, tak je leden pro nás nutriční terapeuty vcelku příznivé období. Ale nepřehánějte to s tou motivací. Čím radikálnější změnu uděláte, tím spíš se na ni při první příležitosti vykašlete a vrátíte se tam, kde jste byli, zklamaní, že za všechno může vaše slabá vůle. Nemá smysl si nalhávat, že odteď budete chodit pětkrát týdně do fitka a každý večer si budete strouhat mrkev na zítřejší svačinu, když jste doteď nedělali nic a svačili deset deka salámu. Což jistojistě neděláte, jinak byste asi nečetli náš blog, ale víte, jak to myslím. :) Prostě zkuste zůstat nohama na zemi, dejte si reálné cíle, jděte na to po drobných krůčcích, protože čím menší změnu uděláte, tím spíš si na ni zvyknete a budete mít o to větší prostor se zlepšovat. A buďte šťastní!

Krásné Vánoce a šťastný Nový rok!
Verča

12 komentářů:

  1. Moc hezký článek k Vánočnímu jídlu a hřešení však já to asi mám opravdu silnou vůli,ale cukroví jsem pekla s přítelem a užívala si to,ale opravdu jsem neochutnala ani jednukuličku ani jedno vosí ani nic. Nevím pořád si řikám,že jsem fakt tvrdě makala ten rok abych to zahodila :).Možná je pravda,že to nejsou tím pádem Vánoce a vím,že rodiče budou zklamaný na dnešní večeři,nebot tradičně smaženého kapra v 7 večer si opravdu nedám ...ale prostě neumím si říci tak je to přeci jednou za rok.Neumím totiž hlídat míru a věřím,že kdybych dnes ochutnala 2ks tak zítra to budou 3 a prostě to nechci. Jaký máte na toto názor holky? Co by se přinejhorším mohlo stát,když člověk fakt rok dodržuje stravu a nikdy ničím nezhřešil i kdyby si tedka dopřál víc než 1ks cukroví,které je však tradiční tzn. plné cukru,bílé mouky a ještě sladké marmelády,rumu a obalované v cukru :(. díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvůj komentář mě teda pěkně rozesmutnil :( I kdyby sis teď dopřála 20 ks cukroví, tak se nic nestane, protože to je v rámci delšího časového úseku tak nepatrné množství, že se to prostě nemá jak projevit. Přesně proto jsem tenhle článek psala, tak se toho jídla neboj a udělej rodičům radost ;)
      V.

      Vymazat
    2. Ja mám právě strach jako loňské Vánoce kdy jsem přes svátky nabrala 6kg a přesně jsem si říkala ze jsou Vánoce a jedla jsem se všemi každý den cukrovi a zmrzku atd :( těch 6kg jsem dávala dolů asi čtvrt roku ; (
      Pravda předtím jsem neměla takovéhle stravovani ani nic ale i tak. Fakt me to neublíží? Když js zas nechci kvůli tomu pak cvičit do únoru jak si to někdo plánuje když si tedka dovoli vše... A ten smažený kapr?.

      Vymazat
    3. Můžu se zeptat na BMI?
      Jinak ne, fakt ti to neublíží, ani jeden kapr k večeři, asi 10 kousků cukroví k svačině ti neublíží :) 5 kilo tuku je přesně tolik kilo vánočního jídla nad rámec běžného jídelníčku, jak jsem uvedla ve článku...
      V.

      Vymazat
    4. BMI mám 20. Cukroví jsem fakt zatím neměla a kapra jsem si dala ale jen na obed a jen peneho bez niceho ale večeři uz ne :(.

      Vymazat
  2. Jé děkuju!;)) přesně tohle moje ještě neúplně vyléčená dušička z any potřebovala slyšet:) sice jsem v životě o Vánocích nepřibrala, ale i tak jsem se letos hodně bála, holt tam ten brouk v hlavě ještě je;D

    OdpovědětVymazat
  3. Tak jdu právě z návštěvy od babičky. Od půl jedné až do teď jsme v jednom kuse něco jedli! Opravdu jídelní maraton! Myslím, že prasknu....
    A já tomu nějak nerozumím, co se děje s tou energií, kterou jsem přijala? Musela jsem toho sníst opravdu opravdu hooooodně nad běžný příjem, to to všechno opravdu tělo zpracuje???

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ne že by se to někam vypařilo, ale i když se pár dní fakt nějak přejíš a pak začneš jíst zas normálně, je to z dlouhodobého hlediska bezvýznamné :) Když přibereš kilo tuku, je to 1000 g, 1 g tuku má 38 kJ, takže musíš sníst 38000 kJ nad rámec běžného jídelníčku, což je fakt hodně :) A i kdybys tolik snědla, tak se ti to zas zprůměruje se dnem, kdy třeba budeš nemocná a moc toho do sebe nedostaneš a podobně, prostě a jednoduše nemá smysl se tím stresovat :)
      V.

      Vymazat