pátek 28. října 2016

Nejtěžší je začít, aneb jak nejlépe na změnu v jídelníčku?

Jistě mi dáte za pravdu, že překopat ze dne na den své stravování je velmi náročné a bohužel málokdy úspěšné. Pokud samozřejmě nepatříte k lidem, kteří se dokáží pro změnu nadchnout, okamžitě ji zrealizovat a ještě u ní trvale vydržet. Pokud ano, tak vám gratuluji.




Určitě se najde spoustu lidí, kteří by rádi zlepšili své stravování, uvažují nad nejefektivnějším způsobem, jak dosáhnout kýženého výsledku a přesto neví, co pro to udělat. Ze všech stan se na nás valí zaručené návody, nově objevené superpotraviny a přísné předpisy, které je údajně nutné dodržovat, aby se člověk ve zdraví dožil stáří. Nejjednodušší a nejlépe udržitelná změna je však ta pozvolná, nic extrémního. Nemusíte ze dne na den začít jíst pohanku a bulgur, nakupovat jen u českých farmářů a pětkrát týdně dřít ve fitku. Nemusíte si nic zakazovat a dokonce ani nemusíte hledat ten nejnovější a nejvíce alternativní způsob stravování, který vám zaručí zdravý a věčný život. Prostě v té změně nehledejte vědu.

A hlavně, jděte na to po dobrém - pokud skoro nejíte ryby, zkuste je zařadit častěji. Když několikrát do měsíce budete mít rybu, třeba zároveň omezíte tučné maso. Když do každého hlavního jídla zkusíte zakomponovat ovoce nebo zeleninu, třeba už nebude potřeba tolik té tučné omáčky. Když začnete snídat, třeba přestanete mít večerní chutě na sladké. A když čas od času vyměníte máslo za fazolovou pomazánku, omezíte živočišné tuky a ještě zvýšíte spotřebu luštěnin.




Zaměřte se na skupiny potravin. Nemusíte jíst každý druh ořechů a semínek, protože látky v nich obsažené jsou často podobné. Nemusíte si kupovat drahá chia semínka, bohatě stačí občas použít ta lněná. Vůbec nejíte luštěniny? Nemusíte se nutit do hummusu, pokud vám nechutná, stejně dobře poslouží stará dobrá čočka na kyselo.

Zdravý životní styl není o odpírání, ale o zařazování potravin, které vám jsou prospěšné a ze kterých dostanete široké spektrum živin. Nemusíte se vůbec vzdávat dortů na oslavách nebo festivalového jídla v létě, důležité je vylepšit jídelníček zejména v ty dny, kdy máte na výběr, co budete jíst a žádné okolnosti vás neomezují. Dbejte především na pestrost, protože ta samotná často napraví většinu chyb v jídelníčku.

A že se nemůžete vyznat v tom, kterou potravinu jíst, která je zdravá a kterou zase nejíst? Pokud jíte pestře, nejspíš se vám nestane, že byste jedli něčeho tak moc, aby vám to škodilo.

6 komentářů:

  1. naprosto super článek, co vyvrací obecné mýty a odpovídá na spousta otázek - třeba zrovna na asku. Jo a přesně se v tom trochu vidím - v touze jíst zdravě jsem byla schopná nakoupit x druhů vloček, těstovin, obilovin, pomazánek, knackebrotů a výsledek byl akorát zmatenost, co vlastně jíst, co s čím, zda vůbec a váhání nad tím, zda mi to vůbec chutná.., takže zas konečně jeden rozumnej názor a ne výkřik ala "mléko je jed, káva je jed, cukr je bílej jed, maso plný hormonů, vejce taky proto jezte raw/paleo/vegan/high protein/high carb.. díky!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) myslim, že si tim projde každý, no, taky jsem se snažila si vsugerovat, že mi chutná sójové maso a bulgur :D V.

      Vymazat
  2. Kočky dekuju zrovna začínám se změnou ale už chci trvalou a žádný hned zhubnu a hned JoJo efekt...chci zhubnout už navždy! Zdravé a racionálně. Vase jídelníčku mi dost pomáhají díky!!! D.

    OdpovědětVymazat
  3. a já chci zas přibrat a být zas zdravá a v pohodě... snad se mi to povede

    OdpovědětVymazat
  4. Holky nenapsaly byste článek o cukrovce 2.typu? Případně nedaly odkaz na nějaké články které vy povazujete za užitečné? Byla bych moc vděčná....

    OdpovědětVymazat