sobota 1. dubna 2017

Leptin - hormon štíhlosti

Leptin je hormon produkovaný tukovou tkání a žaludkem. Jeho mechanismus je narušen při nadměrném množství tukové tkáně a dělá z obezity něco jako začarovaný kruh.

Každý z nás dokáže produkovat určité množství leptinu a na toto množství dále reagovat. To je dáno jak geneticky, tak ovlivněné stylem života. Leptin reaguje na příjem potravy. Při jeho vyplavení nastane příjemný pocit sytosti, dobrá nálada, zvýšená chuť k fyzické aktivitě, snížená chuť k jídlu. Pokud je však omezen další příjem potravy, během 12 hodin klesne hladina leptinu, což je mnohem dříve, než nastane jakákoliv redukce hmotnosti. Tělo si tak brání své zásoby. Následkem se zvýší efektivita využívání energetických zdrojů, a to až o 20 %, klesne srdeční frekvence (včetně využívání živin srdečním svalem), zvýší se sekrece inzulinu v závislosti na příjmu glukózy a zvýší se citlivost tukové tkáně k inzulinu, a to vše pro to, aby se mohla později přijatá energie efektivně uložit. Pokud je příjem energie obnoven a hladina leptinu stoupá, vše se vrací do normálu.


Přestože mohou znít tyto informace poněkud abstraktně, mohou vysvětlovat, proč se efektivní redukce hmotnosti omezením kalorického příjmu po určité době zastaví a nereaguje ani na další snížení příjmu - snižuje se výdej energie v klidu a roste efektivita využívání živin až o 20 %.

Až na výjimky je obezita spojovaná buďto se sníženou produkcí leptinu nebo se sníženou citlivostí k tomuto hormonu. U prvního typu pacientů se ukázala jako extrémně efektivní suplementace leptinu a tito pacienti mohou s mnohem menším úsilím redukovat hmotnost. 


Poruchou v systému regulace sytosti hormonem leptinem lze tedy u obézních pacientů částečně vysvětlit i sníženou chuť k fyzické aktivitě, potřebu jíst "k prasknutí", zhoršenou náladu až depresi a další typické projevy. U jedinců, kterým leptin funguje tak, jak má, lze zase vysvětlit, proč redukce estetických kilogramů vyžaduje takovou vůli - při sníženém příjmu potravy klesne hladina leptinu a pocit sytosti se zredukuje.

Zdroje:
Lukáš Sobotka: Basics in clinical nutrition, 2011
Robert Lustig: Obesity before birth, maternal and prenatal influences on the offspring, 2011

4 komentáře:

  1. ok tak víme o co jde ale ještě bych potřebovala vědět co s tím mám dělat. Snížila jsem kalorický příjem a snažím se jíst zdravě cca 2,5měsíce a zhubla jsem 11kg, posledních 14dní ale se mi snižování váhy zarazilo a vrátilo o kilo nahoru :-( jím stále stejně... našla jsme na internetu že můžu vyzkoušet refeed day, jeden den zvýším příjem a sacharidy o 30% a měl by se ten hormon zase zvýšit... ale jeto pravda? :-( co s tím...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 11kg za 2,5 měsíce mi připadá docela rychlý. Já jsem takhle kdysi zhubla 10kg za měsíce dva a fakt jsem se cítila špatně (musela jsem pořád spát, žádná menstruace apod.). Teď jsem na tý stejný váze, tj. o 10kg míň, ale dospěla jsem k ní asi za tři roky. Cítím se dobře, jdou mi líp sporty, zdravotně jsem pokud vím v pořádku.

      Vymazat
    2. No, "co s tím", kdyby na to existovala jednoduchá odpověď, tak není léčba obezity tak komplikovaná :)
      Nejlepší, co může člověk dělat, je, že začne mladý a vytrvá, i když to zrovna nejde a nevzdá se s tím, že se stejně hubnutí vždy zastaví.
      11 kg za 2,5 měsíce je skutečně hodně, každopádně nevím, z jaké váhy jsi hubla, jakým způsobem a tak. U obézního člověka bych brala jako optimum tak polovinu. Každopádně i takhle to ber jako úspěch a ne tak, že "pomoc, vše se zkazilo, všechno je špatně".
      Refeed day je principielně dobrý nápad, ale trochu mi vadí, jak se tomu lidi snaží dávat konkrétní názvy a pravidla, jako "navýšit sacharidy o 30 %". A to jen na jeden den.
      Možností může být se teď třeba na měsíc nebo dva fakt vykašlat na hubnutí a pracovat na tom, aby sis váhu udržela. Chápu, že to je otrava a člověk to chce mít co nejrychleji, ale je to důležité, protože hubnutí není takový problém, mnohem obtížnější je si hmotnost trvale udržet. Takže ano, na jídle bych přidala a začala bych pracovat na svalovce. Takže třeba ubrat kardio, zařadit posilování, ideálně třeba s trenérem (ale hlavně se ho neptat na jídelníček :D) a fakt se snažit přesně nabrat svaly a pak se do toho pustit znovu, ideálně v pozvolnějším tempu.
      A hormonální systém je tak komplikovaný, že určitě neplatí 1 den refeed = vyšší hladina leptinu. Může to tak být a nemusí.
      V.

      Vymazat
  2. děkuji za odpověď, máte pravdu, bohužel tonoucí se i stébla chytá a tak prostě hledám po internetu a zvažuji možnosti co vypadají nějak rozumně, a taky to beru tak orientačně :-) .
    Nesnažím se zhubnout nějak drasticky, určitě se hubně pomaleji z váhy pod stovku, já vážím o dost víc a asi to tak jde normálně rychleji a počítám že to pak pujde pomaleji. Vyčetla jsem všude doporučení 0,5-1kg týdně a to mi odpovídá. V tabulkách jsem si nastavila 7200kj a jím reálně kolem 7500 kj. Na váhu nad stovku jsem se dostala v podstatě jojoefekty v sedumnácti kdy jsem měla kolem 84kg zhubla jsem na 72 drastickou dietou a každodením sportem, jojoefekt jak blázen mě dostal nad stovku během několika měsíců - bez přejídání, váha prostě stoupala jakmile jsem začla jíst jen o malo víc.. :-( neměla jsem možnost internetu vše jsem vyčetla tenkrát z "bravíčka" a podobně... dneska sleduju váš kanál a ještě vím co jím. Máte pravdu že asi bude lepší chvíli váhu se snažit udržet a pak zas pokračovat :-) já už fakt zoufale chci zhubnout trvale a naučit se jíst zdravě... :-)

    OdpovědětVymazat