sobota 1. dubna 2017

Leptin - hormon štíhlosti

Leptin je hormon produkovaný tukovou tkání a žaludkem. Jeho mechanismus je narušen při nadměrném množství tukové tkáně a dělá z obezity něco jako začarovaný kruh.

Každý z nás dokáže produkovat určité množství leptinu a na toto množství dále reagovat. To je dáno jak geneticky, tak ovlivněné stylem života. Leptin reaguje na příjem potravy. Při jeho vyplavení nastane příjemný pocit sytosti, dobrá nálada, zvýšená chuť k fyzické aktivitě, snížená chuť k jídlu. Pokud je však omezen další příjem potravy, během 12 hodin klesne hladina leptinu, což je mnohem dříve, než nastane jakákoliv redukce hmotnosti. Tělo si tak brání své zásoby. Následkem se zvýší efektivita využívání energetických zdrojů, a to až o 20 %, klesne srdeční frekvence (včetně využívání živin srdečním svalem), zvýší se sekrece inzulinu v závislosti na příjmu glukózy a zvýší se citlivost tukové tkáně k inzulinu, a to vše pro to, aby se mohla později přijatá energie efektivně uložit. Pokud je příjem energie obnoven a hladina leptinu stoupá, vše se vrací do normálu.


Přestože mohou znít tyto informace poněkud abstraktně, mohou vysvětlovat, proč se efektivní redukce hmotnosti omezením kalorického příjmu po určité době zastaví a nereaguje ani na další snížení příjmu - snižuje se výdej energie v klidu a roste efektivita využívání živin až o 20 %.

Až na výjimky je obezita spojovaná buďto se sníženou produkcí leptinu nebo se sníženou citlivostí k tomuto hormonu. U prvního typu pacientů se ukázala jako extrémně efektivní suplementace leptinu a tito pacienti mohou s mnohem menším úsilím redukovat hmotnost. 


Poruchou v systému regulace sytosti hormonem leptinem lze tedy u obézních pacientů částečně vysvětlit i sníženou chuť k fyzické aktivitě, potřebu jíst "k prasknutí", zhoršenou náladu až depresi a další typické projevy. U jedinců, kterým leptin funguje tak, jak má, lze zase vysvětlit, proč redukce estetických kilogramů vyžaduje takovou vůli - při sníženém příjmu potravy klesne hladina leptinu a pocit sytosti se zredukuje.

Zdroje:
Lukáš Sobotka: Basics in clinical nutrition, 2011
Robert Lustig: Obesity before birth, maternal and prenatal influences on the offspring, 2011

8 komentářů:

  1. ok tak víme o co jde ale ještě bych potřebovala vědět co s tím mám dělat. Snížila jsem kalorický příjem a snažím se jíst zdravě cca 2,5měsíce a zhubla jsem 11kg, posledních 14dní ale se mi snižování váhy zarazilo a vrátilo o kilo nahoru :-( jím stále stejně... našla jsme na internetu že můžu vyzkoušet refeed day, jeden den zvýším příjem a sacharidy o 30% a měl by se ten hormon zase zvýšit... ale jeto pravda? :-( co s tím...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 11kg za 2,5 měsíce mi připadá docela rychlý. Já jsem takhle kdysi zhubla 10kg za měsíce dva a fakt jsem se cítila špatně (musela jsem pořád spát, žádná menstruace apod.). Teď jsem na tý stejný váze, tj. o 10kg míň, ale dospěla jsem k ní asi za tři roky. Cítím se dobře, jdou mi líp sporty, zdravotně jsem pokud vím v pořádku.

      Vymazat
    2. No, "co s tím", kdyby na to existovala jednoduchá odpověď, tak není léčba obezity tak komplikovaná :)
      Nejlepší, co může člověk dělat, je, že začne mladý a vytrvá, i když to zrovna nejde a nevzdá se s tím, že se stejně hubnutí vždy zastaví.
      11 kg za 2,5 měsíce je skutečně hodně, každopádně nevím, z jaké váhy jsi hubla, jakým způsobem a tak. U obézního člověka bych brala jako optimum tak polovinu. Každopádně i takhle to ber jako úspěch a ne tak, že "pomoc, vše se zkazilo, všechno je špatně".
      Refeed day je principielně dobrý nápad, ale trochu mi vadí, jak se tomu lidi snaží dávat konkrétní názvy a pravidla, jako "navýšit sacharidy o 30 %". A to jen na jeden den.
      Možností může být se teď třeba na měsíc nebo dva fakt vykašlat na hubnutí a pracovat na tom, aby sis váhu udržela. Chápu, že to je otrava a člověk to chce mít co nejrychleji, ale je to důležité, protože hubnutí není takový problém, mnohem obtížnější je si hmotnost trvale udržet. Takže ano, na jídle bych přidala a začala bych pracovat na svalovce. Takže třeba ubrat kardio, zařadit posilování, ideálně třeba s trenérem (ale hlavně se ho neptat na jídelníček :D) a fakt se snažit přesně nabrat svaly a pak se do toho pustit znovu, ideálně v pozvolnějším tempu.
      A hormonální systém je tak komplikovaný, že určitě neplatí 1 den refeed = vyšší hladina leptinu. Může to tak být a nemusí.
      V.

      Vymazat
  2. děkuji za odpověď, máte pravdu, bohužel tonoucí se i stébla chytá a tak prostě hledám po internetu a zvažuji možnosti co vypadají nějak rozumně, a taky to beru tak orientačně :-) .
    Nesnažím se zhubnout nějak drasticky, určitě se hubně pomaleji z váhy pod stovku, já vážím o dost víc a asi to tak jde normálně rychleji a počítám že to pak pujde pomaleji. Vyčetla jsem všude doporučení 0,5-1kg týdně a to mi odpovídá. V tabulkách jsem si nastavila 7200kj a jím reálně kolem 7500 kj. Na váhu nad stovku jsem se dostala v podstatě jojoefekty v sedumnácti kdy jsem měla kolem 84kg zhubla jsem na 72 drastickou dietou a každodením sportem, jojoefekt jak blázen mě dostal nad stovku během několika měsíců - bez přejídání, váha prostě stoupala jakmile jsem začla jíst jen o malo víc.. :-( neměla jsem možnost internetu vše jsem vyčetla tenkrát z "bravíčka" a podobně... dneska sleduju váš kanál a ještě vím co jím. Máte pravdu že asi bude lepší chvíli váhu se snažit udržet a pak zas pokračovat :-) já už fakt zoufale chci zhubnout trvale a naučit se jíst zdravě... :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj,já tomu tedy nerozumím.Jaktože tedy někdo si něco dá k jidlu a prostě může jíst vlastně "pořád" dokud fakt jako nepraskne nebo fakt mu neni už špatně a někdo si něco dá a stačí mu to a prostě nemá hlad ani chutě?? Např. to vidim u mého bráchy a mamky. Brácha třeba si dá odpoledne tyčinku jako marska apod a sní ji a za půl hodiny jde a dá si něco dalšího nebo třeba sní nanuka a pak si stejně dá ještě čokoladu a pak mamka si dá třeba krajíc chleba s burakovym maslem a k tomu třeba ještě mléko s vločkami a sní to (objemově je toho třeba i víc jidla) ale pak už třeba nemá chut ani hlad celé odpoledne. Tak to ovlivnuje jsem myslela inzulin a nebo leptin? jaky je tedy mezi těmito dvěma hormony rozdil? diky moc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ovlivňuje to celá řada hormonů http://www.nehladu.cz/2017/03/hlad-sytost-co-je-ovlivnuje.html
      A taky třeba to, že tyčinka nezasytí a brácha by se měl spíš pořádně najíst :)
      V.

      Vymazat
    2. Takže jestli to chápu tak vlstně správně by to mělo fungovat tak,že leptin by měl být neustále zvýšeny aby nedocházelo k poklesu a pocitu hladu a chutí ( tzn. docíleno správnou a pravidelnou stravou) a inzulin zase nízký,aby neměl neustále potřebu snižovat hladinu krevniho cukru ( docileno omezit jídla s vysokým GI a sladkosti apod) ?? No jenže on to má i po normalnim jídle.On třeba ma hrozný problém ted v létě jo,že prostě mu v teple jídla normalní nechutnají a nema ani pomyšlení a tak právě celý den nejí nebo si oběd udělá tak,že si cestou z práce sní 2 kornouty zmrzliny a jablko a pak večer si třeba dá normální večeři napři. včera si dal vepřové maso dušené (guláš) s chlebem ale stejně i po tom mase snědl dál jogurt s lupínky a grankem a jablko,což nechápu že i po tom mase měl chutě na to další ?? :o

      Vymazat
    3. Ale leptin je hormon tukové tkáně a zabraňuje nadměrné konzumaci jídla u lidí s nadměrným množstvím tuku.
      Hele kdybych to měla vysvětlovat celý po komentářích, tak opíšu tak 5 stránek učebnice fyziologie, takže spíš doporučuju přečíst tu - budeš to mít z první ruky :)
      Hormony jsou strašně složitá věc a takhle jednoduše to úplně nefunguje, no - na článek, ve kterém jsem se to snažila vysvětlit, jsem dávala odkaz, pokud chceš vědět víc, tak spíš doporučuju tu fyziologii :)
      V.

      Vymazat