pátek 28. dubna 2017

Osteoporóza aneb co může za "křehké kosti"

Osteoporóza je onemocnění, při kterém klesá minerální hustota kostí. Ta je nejvyšší u mladých dospělých, zvláště pokud pravidelně cvičí, konzumují dostatek vápníku a vitaminu D3 a pohybují se pravidelně na slunci. S věkem pak přirozeně klesá, avšak při zdravém životním stylu a vhodné prevenci klesne pouze na 90 % hodnoty dosažené v rané dospělosti. Na této hodnotě může zůstat až do nástupu menopauzy u žen, která kostní minerální denzitu výrazně ovlivňuje. Zvláště rizikové faktory pro vývoj osteoporózy jsou sedavý styl života, omezená konzumace mléčných výrobků a potravin bohatých na vápník, genetické predispozice, vysoký příjem bílkovin a fosforu, návyk na nikotin a alkohol, časná menopauza u žen, podváha, užívání některých léků, dlouhodobý stres a hormonální léčba. Jako příklad je možné uvést třeba kortikosteroidy, které jsou poměrně často předepisovány při různých potížích s imunitou, a to pro své protizánětlivé účinky. Vyšetření osteoporózy provádí lékař za pomoci dvoufotonové kostní denzitometrie (DXA). Ta se měří u lumbálních obratlů nebo pánve, a pokud není jiná možnost, tak u vřetenní kosti na předloktí.




Osteoporóza se vyskytuje především u seniorů, kteří často současně trpí sarkopenií (sníženou svalovou sílou), sníženou pohyblivostí a výrazným úbytkem hmotnosti. U lidí nad 55 let věku se vyskytuje zhruba v 55 % případů. U mladších jedinců se může objevit hlavně v souvislosti s nesprávnou výživou a neadekvátní fyzickou aktivitou.

Osteoporóza zvyšuje riziko zlomenin. Tři čtvrtiny všech zlomenin nastávají u seniorů starších 65 let a více než tři čtvrtiny zlomenin krčku stehenní kosti u seniorů nad 75 let. Geriatrickým pacientům se poté výrazně zhoršuje kvalita života, schopnost soběstačnosti a zvyšuje se úmrtnost. Hlavním důvodem vzniku zlomenin jsou samozřejmě změny spojené se stárnutím organismu a rizikem pádu. Až 80 % zlomenin (mimo zlomenin obratle) jsou způsobeny právě pádem, přičemž až 10 % pádů způsobí zlomeninu.


Obecná doporučení pro prevenci osteoporózy jsou cvičení s vlastní vahou, vyvážená strava s dostatečným příjem vápníku, omezení kouření a pobytu v zakouřených prostorách a umírněná konzumace alkoholu. Dále je třeba zvážit vliv jednotlivých léků a onemocnění, především onemocnění ledvin. Důležité je nezapomenout též na prevenci pádů u seniorů, a to následujícími opatřeními: léčení problémů se zrakem, konzumace doplňků stravy s vitaminem D v případě jeho nedostatku, zabezpečení bytu proti riziku pádu a přiměřená fyzická aktivita.

Mezi dietní opatření v prevenci osteoporózy patří pestrá strava shodující se s obecnými výživovými doporučeními, které vydala společnost pro výživu. Denní příjem by měl rozdělen do 4-5 jídel, důležité je nevynechávat snídani, omezit příjem cukru a tuku a zařadit půl kila ovoce a zeleniny denně, především v čerstvé formě. Konzumaci alkoholu pak omezte na 20 g alkoholu denně, což vychází zhruba na 200 ml vína, 500 ml piva nebo 50 ml lihoviny.



Nezapomínejte ani na pravidelnou konzumaci ryb, a to alespoň 2× týdně. Ryby jsou významným zdrojem vitaminu D, který je klíčový pro správnou stavbu kostí a prevenci snížené svalové síly. Vhodné jsou především tučné ryby jako makrela nebo rybí vnitřnosti, například tresčí játra.

Další skupinou potravin významnou v prevenci a léčbě obezity jsou mléko a mléčné výrobky. Ty zařazujte denně, vybírejte především polotučné a nízkotučné. Mléko a výrobky z něj jsou téměř nenahraditelným zdrojem vápníku, a to v dobře vstřebatelné formě. Můžete se setkat i se zmínkou o rostlinných zdrojích vápníku, avšak důležité je brát na vědomí, že například luštěniny bohaté na vápník obsahují též takzvané antinutriční látky - fytáty, které váží vápník do nevyužitelné formy. Luštěniny jsou proto vhodné především jako zdroj bílkovin, sacharidů a vlákniny, a to při konzumaci cca jednou týdně. Též mák obsahuje významné množství vápníku, avšak jeho konzumace není ve většině případů dostatečná, a proto není vhodné se na tuto potravinu spoléhat. Přídavek máku do jídel však může být vhodná součást prevence a léčby osteoporózy, a to při současné konzumaci mléčných výrobků.

Speciální význam může mít konzumace sóji u žen po menopauze, protože obsahuje isoflavony, které jsou schopné vázat se na estrogenní receptory a často jsou označovány přívlastkem „anti-aging“, tedy proti stárnutí. Při dlouhodobé konzumaci mohou vykazovat příznivý vliv na prevenci a léčbu osteoporózy a zamezovat snižování hustoty kostní hmoty. Konzumace sóji také pravděpodobně může za nižší výskyt osteoporózy v některých asijských zemích, kde tvoří významnou součást jídelníčku.

6 komentářů:

  1. V předmětném článku je zcela opomenut význam vitamínu K2 (zabudování vápníku do kostí a zubů) a minerálu stroncia (zahuštění kostí). S pozdravem Široko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zmiňovala jsem hlavně látky, které bývají deficitní.
      V.

      Vymazat
    2. Však já rovněž. 97% populace ani neví, že nějaký vitamín K2 vůbec existuje a už vůbec neví, které přírodní potraviny jej obsahují. A o stronciu raději ani nepíšu. Ještě jsem nepotkal lékaře, který by mi pro remineralizace kostí a zubů naordinoval olej s tresčích jater společně s máslovým olejem a k tomu kvalitní zdroj vápníku bez sacharidů. Až takového potkám, tak dám určitě vědět. Široko.

      Vymazat
  2. Pekný článok :) ale tiež mám otázočky :) Nie je aj sója strukovina? :D ... a ešte ako vysvetlíte, že práve v Ázii, kde sa mliečne produkty takmer vôbec nekonzumujú-ak vôbec, je najnižší výskyt osteoporózy a v Západných kultúrach naopak vysoký? :) Lebo pomaly sa hovorí práve o opačnom pôsobení mlieka na ukladanie vápnika do kostí. Ďakujem za vysvetlenie, sama som v tom debil :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. sója je luštěnina, ale jak to souvisí?:)) to, že neobsahuje tak dobře využitelný vápník jako mléčné výrobky nijak nevyvrací efekt rostlinných estrogenů na prevenci osteoporozy po menopauze (estrogeny mají protektivní efekt a při menopauze klesají, tak proto)
      No a tohle porovnávání se nedá takhle brát, neber v potaz žádné další faktory. Například to, že někde v USA, kde je největší výskyt osteoporózy se taky málo hýbou, jsou obéznější, pijou hodně coly, naopak v takové asii mají víc pohybu, celkově nižší bmi, nižší konzumaci alkoholu a právě třeba coly...no a roli hraje samozřejmě taky genetika, z toho důvodu se nemůžeme úplně porovnávat třeba s asiaty:) A.

      Vymazat
    2. Ďakujem za objasnenie. No a tie strukoviny preto, lebo vyššie píšete, že obsahujú antinutrienty :) Ale to s tým estrogenom mi dáva zmysel. Aj to, že možno jej konzumácia pomáha tým Aziatom chrániť sa proti osteoporóze. Beriem, že na to má vplyv aj iné faktory, ale nemali by európania práve rokmi konzumácie mlieka mať už dedične zabudovaný vápnik a vybudovať si pevnú kostru? VIem znie to hrozne, ale tak zoberme to hypoteticky, len uvažujme o tom...osobne som toho názoru, že mliečne výrobky ľuďom viac škodia ako pomáhajú a to sa netýka len vzťahu vápnik-osteoporóza :)
      P.S.: Baby neberte to ako hate, ale každý vychádzame z inej osobnej skúsenosti. Inak mi váš blog veľa dáva a fakt vám fandím!

      http://newhealthyday.blogspot.sk/

      Vymazat