pondělí 29. května 2017

Jak jíst zdravě a zůstat přitom normální

Snaha o zdravější životní styl bývá často společností odsuzována a házena do jednoho pytle s držením nejrůznějších nesmyslných diet. Najít správnou cestu ke zdravému životnímu stylu a nepůsobit na okolní, "normálně se stravující" společnost jako exot, se tak někdy může zdát jako nadlidský úkol. A pak má člověk pocit, že s jakoukoliv snahou o zdravější stravu musí automaticky jíst jinak než ostatní, že ostatní si toho nutně všimnou a budou to komentovat. Tak to ale vůbec nemusí být.


1. Nemluvte o své "dietě"

Pokud se zrovna nevyskytujete ve společenství chronických dietářek, nejspíš to, jak jíte, nikoho nezajímá. Pokud na to nebudete sami upozorňovat. Je rozdíl, když jdete do restaurace a sáhodlouze vysvětlujete okolí, že jste "na dietě" a že si musíte dát salát, ale nejste si jistí, jestli v něm náhodou není tučná zálivka. Pokud si chcete dát salát, tak si ho prostě dejte,  třeba si řekněte o zálivku na stranu, ale hlavně o tom nemluvte. Každý má právo mít chuť na salát. Což neznamená, že byste měli jíst jen saláty, že, ale třeba jste zrovna ten den měli vydatnější oběd a k salátu si dáte bagetku. :)


2. Kašlete na okolí

Pokud máte pocit, že lidi kolem vás příliš řeší, jak jíte, pravděpodobně to nejvíc ze všeho řešíte vy sami. Zkuste proto všechny případné komentáře ignorovat, nerozčilovat se nad nimi, a pokud někdo bude tvrdit, že si máte radši dát buřt, tak se třeba zasmějte, ale takový člověk nejspíš není zvědavý na přednášku o nasycených mastných kyselinách a nadměrném solení. S čímž se pojí bod první.

3. Neblázněte z kalorií

Spoustu lidí si představí to, že někdo řeší výživu, jako nesmyslné počítání kalorií, "maker" a snahu o dodržení jakéhosi přesného plánu, který vzejde ze složité matematické rovnice, kam kromě výšky a váhy musíte započítat i průměr svého talíře v milimetrech, váhu stolice s přesností na tři desetinná místa a odmocninu z obvodu zeměkoule. Samozřejmě je fajn vědět něco o složení potravin a jejich nutriční hodnotě, mít představu o tom, že máslo obsahuje tuk a hodně másla obsahuje hodně tuku, takže byste ho nemuseli jíst na kila, ale přílišná kontrola nad nějakými počty, které stejně nikdy nemohou být přesné, vás akorát omezí ve společenském vyžití a zaplácne vám x hodin drahocenného času, který můžete využít třeba k tomu, abyste si šli zaběhat. Prostě dbejte hlavně na složení jídelníčku a pravidelný pohyb, ne na nějaká čísla.



4. Na sociální sítě sdílejte fotky jídla jen na vlastní riziko

Samozřejmě je snadné získat nálepku toho, kdo "pořád drží nějaké diety", když budete denodenně zásobovat facebook fotkami pohankových salátů, müsli s jogurtem a avokádových toastů. Pokud nechcete, aby okolí řešilo vaše jídlo, tak ho nikam nesdílejte.



5. Jíst můžete i to, co ostatní

Ve většině případů máte na výběr, co si dáte k jídlu. Pokud jste na oslavě a bojíte se mís plných brambůrek a chipsů, není nic jednoduššího, než donést třeba cizrnový dip a nakrájenou zeleninu. Nikoho tím neurazíte a třeba naopak potěšíte i další příznivce zdravého stravování. Zároveň můžete stát u stolu s ostatními a ujídat. Nikdo vás neodsoudí za to, že se zrovna neládujete brambůrkami. To samé platí v restauracích. Jasně, že ten třísetgramový rib eye steak s kroketami vypadá lákavě, ale bude úplně v pořádku, když si z menu vyberete pstruha s bramborem. A třeba budete mít druhý den o to větší radost, že jste udělali něco pro své zdraví a nepodlehli "velkým očím". A i když jde parta do fastfoodu, při troše snahy určitě v menu najdete alespoň wrap s grilovaným masem a nebudete za exota, který "nic nejí".

6. Vždy máte možnost volby

Samozřejmě jsou situace, kdy je vám trapné odmítnout nabízené jídlo, i když víte, že si ho opravdu dát nechcete, protože byste rádi byli ve svém stravování důslední. Vždy můžete poprosit o malý kousek "jen na ochutnání", a i když se na rodinné sešlosti peče k obědu kachna se zelím, je na vás, kolik toho sníte. Když si dáte menší množství masa bez kůže, nepřejíte se knedlíky a neutopíte vše v omastku, nebude to žádná tragédie, ale příjemný kompromis. Určitě to bude lepší, než si říct, že je to stejně jedno, přejíst se k prasknutí a další den si něco vyčítat.

7 komentářů:

  1. Někteří lidi jsou úplně v pohodě a i když se cpou Milkou od rána do večeře, v pohodě pochopí, že já sladký prostě nejím. Ne kvůli dietě, ale protože mi to nechutná, snažím se jíst zdravě a svou porci junk foodu si vybírám na slaném :D Ale někdo to prostě nepochopí nikdy, má strašný kecy, jaká jsem furt anorektička atd. Už si nikdo samozřejmě nepamatuje, že jsem ani před ní sladký ráda prostě neměla, ale zato jsem schopná sežrat tunu ořechů za pár minut. Nebo slaný slunečnicový semínka, tyčinky atd. Prostě jsem na slaný. Ale o zdravý jídlo se většinou snažím.
    A když má někdo kecy, že jím zrní pro slepice nebo tak, už jsem se naučila to házet za hlavu a prostě kašlu, co si o mně kdo myslí :)

    OdpovědětVymazat
  2. s tim se setkavam taky, na jednu stranu se všude propaguje zdravej styl a když nekde ukazes, ze o jidle premyslis, tak te nazvou "zdravitkem" a pomalu trapakem, taky se s tim setkavam

    OdpovědětVymazat
  3. Holky,chci se Vás upřímně zeptat,prostě a jednoduše,dá se vůbec ŽÍT ZDRAVĚ a stravovat se tak,abych nehubla/nepřibirala zkrátka byla zdravá,jedla zdravě ale prostě nemuset POČÍTAT KALORIE nebo VÁŽIT ?? Dle mého to totiž snad ani nejde,protože co například porce?? Prostě když neodhadnu a i když se budu stravovat zdravými potravinami ale budu jíst 150g rýže nebo těstovin tak to asi nebude idealní :( jenže to počítani,vážení mě prostě už ničí jenže furt si nejsem jistá,ani po 3.letech zdravého jedení a stravování a počítání stejně když si "zkouším" schválně nandat porci a pak si ji zvážim tak jsem třeba na porci co neni ani adekvátní (např. těstovin 140g apod) :( prostě bez té váhy a tabulek se NEHNU a to samé s těmi různými DDD když by člověk nepočítal příjem v tabulkách,jak by pak mohl vědět že přijme dostatek tedy kalorii?? dostatek živin a nebo zda třeba naopak nepřijima zbytečně moc ?? to prostě nejde jen tak . Díky za váš nazor a moc by mi pomohlo kdybyste třeba natočili na toto téma video alespon kratší prostě jak Jíst intuitivně a zdravě ale NEMUSET važit a počítat :(. Díky moc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proč by to nešlo? Ani jedna si žádné kalorie nepočítáme, stejně tak spoustu dalších lidí kolem nás a nikdo z těch, které mám na mysli, tím nijak netrpí. Existuje něco jako přirozená regulace hladu :) Tu má narušenou obézní člověk nebo člověk s PPP, ale pokud je člověk zdravý, může se na ni relativně spolehnout. Samozřejmě nějaké základní znalosti o potravinách, jakože se má jíst pravidelně atd., to chce.
      A videí i článků máme na to téma myslím celkem dost, zrovna o tom počítání jedno video už vyšlo.
      V.

      Vymazat
    2. Dobře,ale jak říkám,co jednotlivé živiny? Pokud bych nic nepočítala a nehlídala tak jak vím,že opravdu přijmu třeba těch 10-12% bílkovin a nebo,že bych měla maximalně nějakou hranici tuku abych nepřibrala atd ? to bez toho přeci nelze. Například jen pro přehled si to zkusil přítel,který tedy absolutně nehledí na stravu ani výživu celý život,nemá žadné problémy ani nepřibira ani nehubne a když jen tak jsme zkusili schválně pár dní zapisovat co sní podle jen orientačních kalkulaček si spočitat kolik by měl apod tak třeba vycházelo týden,že celkový energetický příjem budto splnil uplně jak by měl a nebo ani ne,ale třeba živiny tak třeba na jeho váhu by měl mít řekněme 65-80g tuků a stabilně jich třeba jedl přes 100g apod .. Tudíž tomuhle třeba nerozumím.Když celkový energetický příjem orientačně vyšel na nějakých 2500-2600 kalorií,které třeba ani nepokryje za den ze své stravy ale pokryje třeba nad svůj rámec tuky že nepřibira ani tuk do těla? ( podotýkám,že opravdu přítel v životě stravu neřešil ani nic nehlida,nepocita a ji fakt třeba každý den 2 tabulky celé čokolady apod) tudíž samé jen tuky,cukry a ztužené tuky .. No a Já jsem si pro přehled třeba zkusila dva dny jíst bez tabulek a pak po dvou dnech si jídelníček zadat a zjistila jsem,že třeba nepokryji ani minimum bílkovin takže jsem se zase k tomu vrátila.:(. Jak píši, tak jak to bez toho má jít?

      Vymazat
    3. NIC ti přesně nevypočítá tvojí potřebu kalorií (relativně přesně jen přístroje, se kterými se běžne nesetkáš), NIKDY neznáš za den svůj výdej přesně, NIKDY neznáš přesnou potřebu jednotlivých živin, NIKDY není strava všechno, NIKDY ti výpočet snězené potraviny nevyjde přesně, protože to NEJDE. A ve zbytku sis sama odpověděla, přítel to neřeší a nepřibírá a nehubne, takže to asi jde. Není možné pořád splňovat nějaká doporučení přesně na procento, vždyť je to uplný nesmysl, to nemá logiku. Důležitá je významně i psychika a ta při takovém nervování se z jídla asi nebude uplně ideální, se trochu v tom jídle uvolni šmarjá:) A.

      Vymazat
  4. Já si myslím,pokud člověk JÍ celozrnné obiloviny základní suroviny přirozené,rostlinné tuky převažně,luštěniny,nejí třeba cukry a sladkosti a slanné a uzeniny apod věci tak nevidím smysl v nějakých tabulkách ani počítani :) protože NEZNÁM nikoho opravdu aby přibral nebo se přejídal čočkou nebo třeba bulgurem ;) prostě pokud se jí kvalitni potraviny tak člověk nema potřebu se ani přejidat a živiny pčirozene získa z toho jidla které tělo potřebuje. Ano,počitani apod ma vzynam možná tak kdyz někdo chce hubnout nebo nějací sportovci na určité výsledky a nebo ti co si jedou tzv. "IIFYM" a chtěji si jíst i právě ti sladké apod tak aby to měly "pod kontrolou" coz to právě vesmes je o tom,ale pokud toto nejim..a přiřozene si vybiram celozrnné pečivo,žitné těstoviny,luštěniny a potraviny bez přidaných cukru tak si myslim,že se za a, nebudu mit potřebu přejidat a za b, nemusim hlidat zda sním třeba o 20g víc celozrnného kuskusu NEBO o 10g víc čočky =D je trochu rozdíl pokud bych snědla o 20g víc čočky nebo hrachu nebo o 20g čokolady nebo anglické ... ale to už snad vychází z logického myšlení ;).

    OdpovědětVymazat