úterý 19. září 2017

Bez přidaného cukru, slazeno datlemi! Je to výhra?

V poslední době jsem několikrát narazila na to, že lidé potraviny slazené datlemi považovali za zdravé, neškodné, přírodní, bez cukru, zkrátka a dobře na chuť sice sladké, ale cukr to přece není. Mluvím například o rostlinných nápojích nebo raw dortech či tyčinkách. Tyto potraviny neobsahují přidaný cukr, čímž se výrobci rádi chlubí. Z čeho se však skládají datle?


Že je v ovoci cukr, víme všichni. Jeho obsah se však pohybuje jen kolem 10 %, u banánů, které spoustu lidí považuje za "velmi sladké" kolem 18 %. A co datle? Se svými 61 % jednoznačně vedou před veškerým zbylým ovocem.

Zdroj: Jan Velíšek, Jana Hajšlová, Chemie potravin 1., 2009.

Některé cukry, konkrétně glukóza a sacharóza, mají vliv na okamžitý vzestup hladiny krevního cukru a slouží jako rychlý zdroj energie. Fruktóza nezvedá významně hladinu krevního cukru, protože její metabolismus je odlišný. Slouží však také jako rychlý zdroj energie a při jejím nadbytku hrozí riziko zvýšení hladiny krevních lipidů a ukládání tuku v oblasti jater. Proto bychom například neměli pít větší množství džusů, a to zejména při sedavém zaměstnání. Optimální je konzumace 1-2 porcí (1 porce = 1 hrst) ovoce denně.

Datle však mají mnohem vyšší obsah cukrů, a to zejména glukózy. Glukóza je vůbec nejrychlejší zdroj energie a hojně se proto využívá ve sportovní výživě, kde slouží zejména vytrvalostním sportovcům jako svačina během zátěže (aby se šetřil svalový glykogen) nebo těsně po ní (aby se svalový glykogen začal obnovovat). A datle, stejně jako raw tyčinky z datlí či nápoje slazené datlemi, mohou sloužit stejně tak.

Datle jsou zdroj cukru. 
Datle slouží jako zdroj rychle využitelného cukru. 
Rychle využitelný cukr je třeba rychle využít, jinak se začne ukládat ve formě zásobního tuku.
Datle mají podobnou funkci jako cukr.
Datle jsou nevhodné zejména při sedavém stylu života.

Že jde o přirozený zdroj cukru? Víte... Cukrová řepa nebo třtina taky jednou rostly na poli. Proto je údaj, že jde o přirozený zdroj cukru, tudíž "neškodný", zcestný.

Na druhou stranu - při cyklovýletu, pěším výletu, celodenním lyžování, při únavě v průběhu tréninku nebo před ranním sportem jsou datle, stejně jako raw tyčinky skvělou volbou. 

12 komentářů:

  1. proč popisujete datle, jako by byly jedovaté? fakt pro vás nejsou menší zlo, než bílý rafinovaný cukr?

    OdpovědětVymazat
  2. Celkove je zajimave to vnimani cukru. Casto narazim na nejake recepty a vyrobky, ktere maji popisek bez cukru. A kdyz mrknu na slozeni tak popisek sice nelze. Opravdu to klasickym cukrem oslazene neni, ale je tam pouzito jine sladidlo treba med nebo nejaky sirup, trtinova stava i ty datle. To uz je pak takove prast nebo uhod. Samozrejme, ze tyhle jine zpusoby slazeni nejake ty benefity maji navic, ale v zakladu je to porad to same.
    Terka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, lidé často pod pojmem cukr vidí jen bílý cukr a všechno ostatní "nevadí", nějvíc mě to vždy pobaví u hnědého cukru, který je tuplem na jedno brdo a že má navíc trochu minerálních látek? Pardon, ale kdo by chtěl jíst jako zdroj minerálních látek cukr :D
      Ty sirupy jsou taky vtipné, no, jediná výjimka je čekankový sirup, což úplně chápu, že lidi akorát mate, protože buď považují za skvělé všechny sirupy jako javorový nebo agávový a nebo jsou skeptičtí a už nevěří, že by čekankový mohl být jiný. Lidem ho ale doporučuju :)
      V.

      Vymazat
    2. Čekankový sirup jsem zkoušela a přišel mi skvělý, ne tak sladký jako ostatní. Zajímalo by mě, v čem konkrétně vidíš jeho benefity? :-)
      Káťa

      Vymazat
    3. No je složen z inulinu, což je vláknina a chová se v těle jako vláknina :) sladká chuť je jen benefit. V.

      Vymazat
  3. Andy? Nechtěla by jsi ještě někdy napsat něco na téma ppp?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pardon, nechtěla, už nemám co a na blogu toho bylo až až:) A.

      Vymazat
  4. Takže například podle Vás a toho co píšete bude lepší třeba si dát k svačině klasickou margotku než například RAW tyčinku složenou z datlí ??

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cože? :D Kde v tom článku vidíte, že je lepší margotka?
      Článek je o tom, že někteří lidé chtějí omezit přidaný cukr a tak vyrábějí dorty z datlí, místo tyčinek jedí raw tyčinky a mají pocit, jak nad cukrem vyzráli, přitom... nevyzráli. Cukr jedí pořád.
      V.

      Vymazat
  5. Ahoj, můžu se zeptat, jaký máte celkově názor na cukr? Hodně výživových pradců v dnešní době doporučuje cukr vyřazovat úplně, tak nevím :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak třeba pro sportovce je nepostradatelný, že :) V.

      Vymazat
  6. no konečně to lidem někdo vysvětlil, internet je plný raw receptů a bez cukerných a bezmoučných receptů, které se zkládají z: 200 g kokosového oleje, 500 g přezrálých banánů, 200 čokolády, 100g datlí a 200 g ořechů atd. ano všechno jsou to "zdavé potraviny" a výsledek bude bez přidání rafinovaného cukru, nikoliv ale bez cukru a už vůbec ne dietní a nízkokalorický..., je to prostě sladkost stejně jako tatranka bez ohledu na to, že tatranka je průmyslová a neobsahuje vlákninu a vitaminy. raw tyčku si ale občas ráda dám, navíc pokud se doplní třeba tvarohem, je to fajn svačinka :-) díky za super článek

    OdpovědětVymazat