čtvrtek 23. listopadu 2017

Jak číst obaly potravin a vybrat si ty vhodné

video se zobrazí po kliknutí na fotku

16 komentářů:

  1. Veru, jsou light výrobky opravdu tak zdravé? Nejsou tam náhražky místo "přírodních" věcí? A hlavně jsou hnusné, nechápu, jak to můžeš propagovat :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak se podívej na složení, žádnou náhražku tam nevidím :)
      A naštěstí nemají všichni lidé stejné chuťové preference, že :)
      V.

      Vymazat
  2. Můžu se zeptat k těm ochuceným jogurtům - je tedy lepší si koupit bílý a do něj dát lžičku cukru nebo medu? Jedna lžička medu odpovídá taky tak těm 2g? A má med nějaké výhody nebo je to uplně jedno?
    A ještě by mě zajímalo, jakto, že tedy člověku nepřijde ten jogurt na chuť přeslazený, když obsahuje třeba 4 lžičky cukru? Nebo ta kaše? Když si koupím ochucenou, chutná mi, ale když bych si do vloček dala toho cukru tolik tak je to přeci chuťově hrozně sladké.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No takhle, pokud je v jogurtu ve 100 g o 8 g cukru víc, než v bílém, a ty si koupíš bílý a dáš si do něj 4 g cukru, tak to samozřejmě lepší je :) Med žádné významné výhody nemá, co v něm je navíc, může člověk dostat z jiných zdrojů, i když živin má pořád víc než třeba různé sirupy.
      No, to nevím, mně třeba ochucené jogurty sladké přijdou :) Ale tak bude to možná tím, že v nich je cukr dokonale rozmíchaný, kdežto doma v tom člověk pořád bude mít krystalky a kousat do nich...
      V.

      Vymazat
    2. a ještě jestli se můžu zeptat na čekankový sirup? Viděla jsem že ho Andy někde chválila že se jedná v podstatě o vlákninu a ta sladká chuť je tam jen benefit.. nikdy jsem ho nezkoušela, tak nevím vůbec co čekat, ale hodil by se případně i na takovéto dochucení a byl by pak tedy vhodnou alternativou?

      Vymazat
    3. Joo, to doporučujeme obě, je to tak :) mně chutná jako normální sirup. V.

      Vymazat
  3. Ahoj Verčo,mohu se prosím Tě zeptat k tomu složení když je uvedeno na výrobku a tedy jak jej číst když mám na jogurtu toto složení : pitná voda, loupané sójové boby (9,7%), oves (2,9%), vláknina z čekankového kořene, cukr, citronan vápenatý, regulátory kyselosti (citronan sodný, kyselina citronová), stabilizátor (pektiny), aroma, mořská sůl, antioxidanty (extrakt s vysokým obsahem tokoferolů, askorbylpalmitát), vitaminy (B12, D), jogurtové kultury (S. thermophilus, L. bulgaricus). Jde mi tedy o ten cukr - je uveden v pořadí na 6.místě, sama bych řekla,že je to tedy né tak moc hrozné,ale jedná se o bílý jogurt (alternativa veganská), ale zase třeba když vezmu celkové složení tak na 100g obsahuje 3g sacharidu z toho 1,9g je právě cukr - dedukcí tedy pro mne z toho plyne,že to je vlastně jen cukr tudíž ač se jedná o bílý jogurt tak je ale hodně přislazen na tu jeho hodnotu a množství? :). Děkuji ti mockrát.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hodně? Je přislazen 2 g na 100 g, to je docela dost málo :D
      V.

      Vymazat
    2. No dobře ale také celkem 3g sacharidů z toho 2g cukr takže to je asi prakticky jen cukr z celkového množství,nebo ne?? A dle celého složení ti to tedy přijde v pohodě nebo ne? �� dík

      Vymazat
    3. Ano, ze sacharidů je většina cukr, ale řešit tak malé množství je zbytečné.
      V.

      Vymazat
    4. Ahoj Verčo, takže tento jogurt což myslím,že je asi zřejmě nějaký sojovy rostlinný ? by byl jednou za čas vhodný třeba na snídani cca 120-150g k vločkám i když tedy obsahuje ten přidaný cukr??

      Vymazat
  4. Ahoj. Je pravda,ze pokud čtu etikety na obalech,ze takové doporučené obecné je ze by přidané cukry měly být maximálně 1/3 z celku sacharidů? A pak také to,ze cukry by měly být maximálně 10% z celkového příjmů energie za den a nasycene tuky též 1/3 z celku tuků?? Dekuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jenže přidané cukry ne vždy poznáš z etikety. Některé potraviny obsahují cukr přirozeně a v takové formě samozřejmě nevadí, třeba u jogurtů :)
      Prostě kupovat co nejméně potravin s přidaným cukrem, kde to jeho množství je nějak významné. Což se ale bude lišit u marmelády, fazolí v nálevu nebo třeba müsli. Do fazolí toho cukru pravděpodobně nedají tolik, aby ho člověk v porci snědl x kostek :) Ale bohužel je těžké to zobecnit...
      Takže jako jo, některá ta doporučení platí, ale jsou v nich takovéto mezery :)
      Nasycený tuk se takhle udává.
      V.

      Vymazat
    2. Díky Verčo.Takže když bych se tě zeptala a udala to v číslech pro přehled ??

      Já mám třeba příjem na udržení hmotnosti cca 1500-1600kcal/den.
      Mám nastaveno,že mám 12% bílkovin - což je cca těch 0,9-1g/kg = 48.g/den
      58% sacharidů - což mám 230g/den
      30% tuků - 53g/den
      - z toho tedy dbám i na ty další zdravé normy jako ty cukry,sůl a nasycené tuky a dle těch DDD jsem si tedy z toho vyvodila k mému přijmu,že bych tedy měla za den z celkového množství energie přijmout:
      -40g jednoduchých cukrů celkových
      - 10-15% cukrů z celkového množství Sacharidů tedy když mám 230g S tak si hlídám a tedy to vychází na 34,5g cukrů
      - a tu 1/3 nasycených tuků z celku tj. celkem mám tedy 53g tuků z toho maximalně 17-18g nasyceného.

      Myslíš,že tedy takto to je v pořádku ? :))

      Vymazat
    3. Příjem je na udržování celkem nízký, neznám výšku/váhu/věk, ale pozor na to :)
      Ty poměry vypadají ok.
      V.

      Vymazat
    4. Já vím,že je to třeba oproti Vašemu příkladu pro udržení váhy málo,ale Já opravdu nemám podváhu,nemám problémy ani s MS :) a váhu na tomto přijdu udržuji a nehubnu .

      Je mi 20.let/160.cm/48.kg a ty poměry mám právě z DDD od Vás z blogu a pak z videí obecné kritéria od Vím co jím(asi teď mě zabijete že =D ) ale tak oni to tam tak také udávají a je pravda tedy,že co takto si to hlídám tak se cítím lépe,nemam žádně chutě na sladké ani cukr apod.Má to opravdu třeba na to takový vliv,když člověk opravdu dodržuje alespon takto ten příjem cukrů,že třeba fakt mu je lépe a ty chutě atd nema? :) nebo to je jen v mé hlavě =D ?

      Vymazat