čtvrtek 16. listopadu 2017

Probiotika jako neodmyslitelná součást zdravých střev

Probiotika jsou důležité střevní bakterie, které si díky svému rozmanitému vlivu na lidský organismus získávají stále větší pozornost. Mluví se nejen o jejich pozitivním vlivu na dobré trávení a ochranu střev, ale též o souvislosti s produkcí některých hormonů, ovlivněním pocitu sytosti a v poslední době i o vlivu na rychlost redukce hmotnosti.



Bylo například prokázáno, že jedinci, jejichž střeva jsou osídlena bakteriemi rodu Prevotella, budou redukovat hmotnost po zařazení pestré a vyvážené stravy bohaté na vlákninu rychleji než jedinci, jejichž střevo ve větší míře osidluje Bacillus.


Ale jak Prevotellu do střeva dostat? Ukazuje se, že se ve větší míře nachází u jedinců, kteří konzumují dostatek celozrnných obilovin, luštěnin a zeleniny, což jsou významné zdroje vlákniny. Vláknina totiž slouží jako prebiotikum, tedy potrava pro probiotika. Což je o další důvod víc, proč si dát pozor na dostatečný příjem vlákniny ve stravě.

Bohužel to nefunguje tak, že by stačilo probiotika jednou zkonzumovat, zajíst je vlákninou a měli byste vystaráno po zbytek života. Pokud nebudete po určitou dobu probiotika zařazovat, obsah těchto střevních bakterií se bude postupně snižovat a vaše střevo mohou osídlit některé nežádoucí kmeny.
Stejně tak se stane po střevní infekci, průjmu, nevhodně zvoleném "detoxu" nebo po konzumaci antibiotik. Zvláště v takových případech je pak důležité konzumovat buď probiotika v kapslích a nebo potraviny, které je obsahují přirozeně. A mezi ně patří:



1. Kysané mléčné výrobky

Podmáslí, kefír, kyška, jogurt nebo skyr, to jsou mléčné výrobky, jejichž součástí je bohatá probiotická kultura a je ideální je mít v jídelníčku denně. Jakýkoliv mléčný výrobek, v jehož složení uvidíte mléčná kultura, smetanová kultura, jogurtová kultura nebo názvy jednotlivých Laktobacillů či Bifidobakterií, mají něco navíc, co podpoří vaše dobré trávení. Každý produkt obsahuje trochu jinou kulturu, takže je nejlepší jejich druhy střídat.

2. Kimchi 

Pokud z jakéhokoliv důvodu nemůžete nebo nechcete konzumovat mléčné výrobky, zkuste zařadit vybrané rostlinné fermentované výrobky pocházející originálně z Asie.

3. Kysané zelí nebo okurky

Pokud se bojíte zkoušet exotické potraviny, nebojte se, že by tu pro vás nic nezbylo. Pokud pravidelně zařadíte třeba kysané zelí nebo okurky, uděláte něco pro své zdraví. Pozor však na to, aby nešlo o potraviny uměle okyselené třeba octem. Aby obsahovaly probiotika, musí mít ve složení uvedenou bakteriální kulturu nebo názvy jednotlivých probiotik.

4. Kombucha

Kombucha je fermentovaný nápoj vyráběný z čaje, cukru a několika druhů bakterií a kvasinek. Jde o slazený nápoj, protože i probiotika musí mít k dispozici živiny a ze samotného čaje by se moc nenajedly. Takže i když má tento nápoj blahodárné účinky na naše trávení, nelze ho doporučit méně aktivním jedincům nebo při redukci hmotnosti. Naopak je to skvělý nápoj třeba na celodenní výlet.



5. A to není všechno!

Pokud je potravina fermentovaná, ve většině případů (kromě např. čaje) to znamená, že obsahuje probiotika. Takže i když si dáte třeba tempeh nebo fermentovaný salám, probiotika s nimi zkonzumujete. Nelze však doporučit konzumaci velkého množství salámu, takže raději volte jiné zdroje, jako třeba jogurt nebo zeleninu kimchi.

9 komentářů:

  1. Ahoj, zajímá mě jestli je nějaký značný vyznam v mléčných bakteriích,které jsou obsaženy v produktech. Například pokud je v jogurtu bakterie Acodphillus a Bifidus a pokud je tam například bakterie Lactobacillus bulgaricus a Streptococcus thermophilus tak zda-li je to nějaký značný rozdíl,nebo prostě bakterie jako bakterie mléčné/kysané/probiotické a výsledek bude v organismu stejný,nebo ne? Například vím,že u produktů kysaných mléčných jako Acidofilní mleko VS. kefírové je značný rozdíl,nebot v kefíru jsou na víc ještě kvasinky,které uvolnuji alkoholové kvašení a vznika CO2 proto je kefír pěnivý a u Acido zase,že obsahuje spíše termo kultury proto je "ostřejší" a měl by se doplnovat o další kultury mezofilní. Tedy prosím,jaký je v těch bakteriích asi takový největší rozdíl a dle čeho je třeba vybírat? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, no každý kmen je v něčem jiný a je fajn to střídat. Ale mikrobiom ještě zdaleka není prozkoumaný celý a nikdo ti asi přesně neřekne, co konkrétně se stane, když si dáš kefír a co jiného, když jogurt :)
      V.

      Vymazat
    2. Díky Verčo,mě by totiž skrze to zajímalo to,nebot Já jsem nikdy právě moc kysaných výrobků,nebo výrobků fermentovaných (kromě salámů) nejídavala,ale co jsem začala jíst prakticky každý den mám v sobě nějakou tu kulturu ať se jedná třeba právě o ten Acodphillus a Bifidus z jogurtu a nebo teď hodně jím tempeh takže z něj třeba beru v potaz kulturu bakteriární houby což je Rhizopus oligospurus případně i právě onu kulturu Bacillus Substillus tak se mi úplně dokonale upravilo trávení,chodím opravdu pravidelně na záchod,cítím se super a hlavně,nevím zda to na to může/nemuže mít nějaký vliv,ale nemám vůbec po jídle pocit nadýmání/těžkosti/plynosti a mám neustále ploché břicho . Benefikt tedy na víc,že jsem i něco málo shodila ;-). Opravdu mají tyto veškeré kultury ve stravě a v organismus přínosné vlivy?

      Vymazat
    3. No vidíš, to je super :)
      Ne všechny kmeny samozřejmě, jen probiotika.
      V.

      Vymazat
  2. Ahoj holky,může nějak zásadně ovlivnit trávení živin/vstřebávání právě pokud je jídelníček každý den obohacen o výrobek složen právě z fermentační kulturou ? Ať se jedná už o bakterie Lactobacillus (jogurtové bakterie) či například i při výrobě sojových výrobku jako tempeh ( Rhizodermus) nebo Natto ( Bacillus) ? Přijde mi,že od té doby co takto jím každý den nějakou potravinu,která to v sobě má,tak že se mi neskutečně upravilo trávení,pravidelná stolice apod. A zajímá mě ta poznámka co uvádíte - Proč by měly/mají vliv tyto produkty s bakteriemi i na hubnutí ?? Díky za odpověd.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, samozřejmě :)
      Je to stále ve výzkumu, ale mohou třeba ovlivňovat pocit hladu tím, že vysílají do těla určité signály.
      V.

      Vymazat
  3. Ahoj,asi hloupý dotaz,ale celkově za probiotika a kysané výrobky patří všechny potraviny,které obsahují prostě nějakou bakter.kulturu? Tudíž jakmile je výrobek složen napřiklad z mléčné kultury nebo fermentační kultury tak se jedná o zakysaný/kysaný výrobek s probiotiky? Tudíž například veškeré jogurty či fermentované věci apod jsou vlastně už probiotika a je to zdravotně přínosné ? :). Díky moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to v článku asi uvedla trochu nepřesně, ne všechny bakterie jsou probiotika, probiotika mohou být jen ty, u kterých máme záruku, že přežijou až do střeva. Ale zakysané výrobky jsou obecně prospěšné :)
      V.

      Vymazat
    2. A například kultury jako : Lactobacillus bulgarius,Streptococus thermophilus,Rhizopus oligosporus a Baccilus substillus . Tyto 4 kultury bys zaradila jako prospěšné či ne a jako probiotika nebo ne? děkuji ti

      Vymazat