sobota 17. února 2018

17. únorová výzva: Nakup celozrnné potraviny

Celozrnné potraviny mají vyšší obsah vlákniny, vitaminů i minerálních látek, které se koncentrují právě v obalových vrstvách zrna. U bílé mouky a výrobků z ní se tyto vrstvy odstraňují kvůli lepším technologickým vlastnostem. Chuť celozrnných potravin je trochu odlišná, ale když si na ni člověk zvykne, tak ocení nespočet benefitů, které tyto výrobky mají - vyšší sytivost, úprava trávení a vyšší celková nutriční hodnota.



Vyzkoušejte celozrnné těstoviny. Za mě jsou nejlepší (a nejlevnější) z DM.
Kupte si celozrnný kuskus.
Zjistěte, kde nejblíž seženete celozrnný chléb.
Kupte si žitný chléb.
Pořiďte si domů celozrnnou špaldovou a ječnou mouku.
Jezte ovesné vločky.
Přijdete celozrnnou mouku do těsta na koláč.
Připravte si palačinky z ječné mouky.
Přidejte do palačinek ovesné vločky.
Zahusťte omáčku celozrnnou moukou.
Vyzkoušejte celozrnnou rýži.

Já se přiznám, že ne všechny obiloviny kupuji celozrnné, třeba těstoviny mi víc chutnají obyč, ale tak koupila jsem si teď v DM celozrnné špagety. Kuskus kupuji jedině celozrnný, pečivo celozrnné nebo žitné, mouku doma snad ani nemám bílou. Jen ta rýže mi vůbec nejede, ale zkusím si ji koupit zas a vyzkoušet nějaký nový recept.


22 komentářů:

  1. Dobrá je celozrnná jasmínová/basmati a kulatozrnná rýže, která se prodává v country life a možná i v bezobalu. Jiné celozrnné rýže mi moc nejedou. Jak je na tom po technologické stránce parboiled rýže? Tu mám doma asi nejčastěji kvůli cena/výkon :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podívám se po nich, díky :)
      Parboiled se před loupáním napaří, takže by část látek ze slupky měla přejít dovnitř zrna a po oloupání tam zůstat, takže je lepší než klasická loupaná rýže :)
      V.

      Vymazat
  2. Veru, s celozrnnou ryzi jsem měla taky problém, ale pak jsem někde vycetla, ze když se namoci den předem jako čočka, tak nejen, ze se tak dlouho nevari, ale má i jemnější chuť...zkusila jsem a opravdu rozdíl je, samozřejmě se to nedá srovnávat s bílou ryzi, ale tak uvidíš :)) nevím teda jen jestli to nema nějaký vliv na vitaminy a minerály obsazene..

    OdpovědětVymazat
  3. Mě nejvíce chutná černá rýže nebo červená :). Černá chutná a má nádech po oříšcích,takže taková moc příjemná :). Tak zkus třeba i tu .Myslím,že tyto barevné se též řadí do skupiny celozrnných a jsou rozhodně vhodnější než klasické bíle? :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Upřímně, v rýži mám ještě trochu bordel, ale musím si k ní všechno najít, protože budu psát článek pro Vitalii :) Ale tuším, že jsem kdysi četla, že ta černá není celozrnná, ale jen nějak obarvená čímsi přírodním, co ti taky udělá úplně fialovou vodu, když ji vaříš...
      V.

      Vymazat
    2. No me zas bylo řečeno ze je tu prostě druh pěstované ryze v Asii �� to samé jako černá cocka beluga. To přeci nejsou chemicky upravené a dobarvene potraviny a kor když je kupují v BIO ne? ��

      Vymazat
  4. Ahoj Verco, reagují na tento článek z důvodu toho ,ze pečivo jim opravdu jen celozrnne zitne (takové ty lisovane chleby) a zajímalo by me zda jsou tyto chleby vhodné nebo ne a v čem je lepší nebo horsi než třeba kvasove chleby apod? Další věc. Pšenice. Pšeničné pečivo, každý tvrdí i vlastně tento článek je o tom co nejvíce pšeničné výrobky nahradit ale co třeba seitan??. Seitan je čistá psenicna bilkovina tudíž tedy pokud jsem veganka a seitan třeba jim na chleb místo masa tak to je špatně a vlastně to je jako kdybyh jedla klasické mouky a tedy tím pádem to ze jim pak celozrnny chleb ztrácí význam? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou to úplně normální celozrnné chleby :)
      Pšenici není nutné nahrazovat.
      Seitan je pšeničná bílkovina, BÍLKOVINA, tedy s bílou moukou nevhodnou pro rychle stravitelný škrob nemá nic (skoro) společného.
      V.

      Vymazat
  5. Ahojky.Co myslíte ,že je lepší. Celozrnný bulgur nebo normalní ? Já myslela totiž že bulgur je drcená hrubozrnná pšenice tzn = automaticky celozrnná ;).Takže když mam bulgur klasicky takový ten žlutý a pak hnědý celozrnný tak je to rozdíl ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No bulgur jsou nalámaná celá zrna, nevím o tom, že by někdo lámal loupaná zrna :D Pošli když tak odkaz. V.

      Vymazat
    2. No klasicky ten žlutý a pak právě tento http://www.potravinyarax.cz/obiloviny/bulgur-celozrny-hruby/ a jaký v tom je tedy rozdíl? Děkuji

      Vymazat
    3. Abych to mohla srovnat, potrebujj oba odkazy, barva mi toho moc nerekne :) V.

      Vymazat
    4. Tak tady :) https://www.countrylife.cz/bulgur-psenicny-500-g-bio-country-life

      Vymazat
    5. http://www.potravinyarax.cz/obiloviny/bulgur-hruby/

      Vymazat
    6. No celozrnné jsou oba, upřímně nevím, jaký je mezi nimi rozdíl, možná je jeden o trochu víc obroušený než druhý, ale vlákniny budou mít oba dost :)
      V.

      Vymazat
    7. Není ten hnědý obarvený karamelem? =D

      Vymazat
  6. Ahoj Verčo, jak bys jednoduše charakteristikovala z hlediska výživy a nutričního hlediska pro výživu i vstřebatelnost a třeba i vyšších obsah látek z jednotlivých obilovin jako : Žitné,Ječné,Špaldové,Ovesné vločky a třeba z nich kaše. Tak vyjdou všechny vločky uplně na stejno nebo třeba je vhodnější ty ovesné nebo žitné ? Nebo to na vliv na zdraví mít nebude vesmes žádný ? Děkuji moc.

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj verčo a andrej. Prosim Vás pokud je chleb složený z : 56% celozrnný žitný šrot, 5% slunečnicová seminka, droždí,sul . Tak se jedná o kvalitní chleb a komplet celozrnný a žitný ? Mě totiž vždy takto alarmují ty % jako 56% je o trochu víc jak půlka ze 100% a co tedy ten zbytek ?? to je pšeničná mouka? ale zase ve složení nic krom toho co píši není uvedeno. Díky za vysvětlení

    OdpovědětVymazat
  8. Takže lepek jako takový není nic špatného,ale bílou mouku dělá "špatným" to že prostě je obroušené ten obal ceněný o vlákninu a mineraly a + škrob který se uvolní tim vymletím?? Tudíž pokus si koupím třeba ten hotový natural seitan což je jen : lepek trošku tedy koření (sojovka) a trochu soli tak v poho ? :) Mě totiž seitan tento moc chutná i když trochu ta sojovka tam mi prijde moc slanná,ale zase soli je tam cca 0,6g na 100g a já sním třeba 80g takže to je prd :).

    OdpovědětVymazat
  9. Holky možná dotaz takový zvláštní,ale nechtěli byste sepsat článek nebo natočit video o tom kolik tak měsíčně utratíte opravdu jen a pouze za potraviny a jídlo ? Kolik vás vlastně Vaše zdravé stravování tak měsíčně stojí a jak byste doporučily hospodařit a nakupovat,aby to nebylo opravdu tak moc drahé.Díky :)

    OdpovědětVymazat