neděle 18. února 2018

18. únorová výzva: Nepřejez se

Někdo se přejídá každý den a je mu to jedno, jiný dělá to samé a trápí ho to, další se přejí jednou za měsíc v restauraci a někdo jiný nemá problém říct si stop a přestat jíst, když je sytý. Přejídání může mít spoustu spouštěčů, ať už je to psychický stres nebo dietní chyba. A nebo jednoduše slabá vůle a velké množství skvělého jídla. Pokud se vám častěji stává, že se přejíte, zkuste se tomu pro jednou vyhnout. Ať už zařazením více jídla během dne, abyste večer nebyli hladoví, nebo ubráním jednoho chodu v restauraci či výměnou stresového přejídání třeba za horkou vanu s bublinkami.



Když během dne dostanete hlad, najezte se.
Nevynechávejte žádné hlavní jídlo.
Než si půjdete pro třetí plný talíř ke švédskému stolu, vzpomeňte si, jak vám posledně bylo špatně z přejedení.
Dejte si svou běžnou porci, i když máte možnost za stejnou cenu sníst více jídla.
Nechte si nedojedenou porci zabalit s sebou.
Řešte stres odpočinkem, ne jídlem.
Na svačinu snězte jedno jídlo, neujídejte během dne.
Než si v restauraci dáte dezert, zamyslete se, zda ho skutečně pohodlně sníte celý nebo vám stačí od někoho ochutnat.
Jezte dostatek zeleniny, která zasytí.
Uvařte jen tolik jídla, kolik jste schopni sníst, než se zkazí.
Nakupujte jen tolik jídla, kolik jste schopni sníst, než se zkazí.
Ale ani když je jednou přejíte, nic se nestane - hlavně zažeňte výčitky a jezte dál normálně, jakoby se nic nestalo.

Přejídání... vždycky se mi vybaví návštěva Ambiente Brasiliero, kde vám servírují neomezené množství masa. Dřív mi to přišlo jako vrchol gastronomického zážitku, nyní bych si raději vystačila jen se salátovým barem, kde je sushi, ústřice nebo různé skvělé (i přílohové) saláty. Z nadměrného množství masa mi bylo akorát další den zle a stejně jsem ho do sebe večer tlačila skoro násilím, aby se to vyplatilo a já měla pocit, že je návštěva této restaurace něco extra.
Ne, děkuji, a i v all inclusive podniku se raději najím tak, aby mi to bylo pohodlné. Samozřejmě, občas toho sním víc a dám si několik chodů, nebo na svatbě sním spoustu dortu, ale už to není nic, z čeho by mi bylo špatně. Je to prostě pohodlné občasné přejedení se do pocitu, že jídlo je super a já si ho umím užívat.

27 komentářů:

  1. Ahoj.S tímto právě problémem nyní bojuji a vůbec nevím jak to řešit. Jelikož jsem si prošla hodně přísným dietěním tak nyní když jsem se po dvou letech konečně přestala bát jídla a kalorií a postupně začala přidávat tak mám ale vyšší tendence furt a furt navyšovat za a, množství jídla a za b, i množství za den. Když si třeba dojím snídani,která už je i tak dostatečná a dříve mi to stačilo tak třeba po týdnu cítím,že bych si dala ještě něco dalšího nebo více. Prostě čím dál začínam mít potřebu větší a větší konzumací jidel.Nechci se tomu bránit , i přítel i rodiče mi řikají,že to je v pořádku ,ale já se bojím,aby to právě tímto postupným pocitem a když se budu řídit "tělem" nespadlo právě do přejídani takže se prostě snažím tomu nepoddávat. Díky za nazor.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, určitě je potřeba v souvislosti s přejídáním zmínit i to, že dát si větší porce jídla rozložené rovnoměrně do celého dne opravdu nemá s přejídáním nic společného :) Po dlouhém dietování a zkrouhnutém příjmu má spoustu lidí zkreslené představy o normální porci, takže věř ostatním ;)
      V.

      Vymazat
  2. Ahoj, Můj problém je to ze jsem trpěla anorexií... V dnešní době už normálne jim i bez výčitek a tak, ale prostě moje mamka.. ona se boji ze se prejidam.. protože jim doopravdy o dotaci více než ostatní třeba 2krat větší porci než taťka.. ale ja mam vážne takový hlad.. proste jak kdyby bylo tělo nezasycené.. Třeba Můj brácha (14) ji oproti mě doopravdy Hodně málo, myslíte si ze to muže byt tím ze to moje tělo má opravdu takový deficit.. 16 let 162cm a cca 50kg:) mírnější pribiram, ale hlavně nemám MS.. snažím se mamce vysvětlit ze deti v 16 toho sni prostě Hodně a ze se nepřejídam ale nevypadá ze by tomu uplne věřila. .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Holkyyy, tahle výzva přece vůbec není pro někoho, kdo trpěl PPP a ještě to není totálně, úplně a přísahámnacokolivnasvětě za nimi :)
      V.

      Vymazat
    2. Neber to zle ale tu poslední větu jsem nepochopila:)

      Vymazat
    3. Poslední větu - já napsala jen jednu, haha :)
      No prostě tahle výzva je pro lidi, kteří jedí nějak špatně, nezdravě, chtějí buď něco shodit nebo ozdravit jídelníček. Člověk, který trpí nebo trpěl mentální anorexií by měl řešit úplně jiné věci, než jak ozdravit svůj jídelníček, takže tahle výzva pro takové lidi úplně není, protože by mohla vést akorát k tomu, že se budou více sledovat u toho, co jedí, což je pravý opak toho, co by měli dělat.
      Takže se snaž hlavně vysvětlit mamce, že je v pořádku, že jíš víc a víc neřeš :)
      V.

      Vymazat
    4. Fajn:) díky moc:)

      Vymazat
    5. Stava se mi to docela casto. Většinou když si řeknu "tak to zkusím zdravěji" najednou dostanu chuť na všechny věci kterým se snažím vyhnout. Pár dnů to vydržím a pak to zkonci tím že si dám třeba kousek čokolády a s pocitem "teď už je to jedno" na to naplacam všechna ta jídla co jsem si předtím nedovolila i když na ně v danou chvíli třeba ani nemám chuť. Prostě jen pro to, že můžu.
      Snažím se to teď zlepšit a nic si neodpirat, ale je to těžký s tím tlakem odevšad že se má jist tohle a tamto.. Přitom kdybych na tom tolik nelpela, nejspíš se pak takhle nervu že retezu.

      Vymazat
  3. Ahoj. Taky mám takový zmatek ze nevím co uz je a neni přejídání ��. Například když si dám oběd ve složení : 90g celozrnny zito a cca 200g fazoli a zelenina . Myslím si,ze je to porce naprosto normální ale ja to dojim a mám třeba ještě nutkání si zbytek fazoli dojist ��.. tudíž třeba dalších 150g přičemž si uz vycitam ze to už je přezírání a snažím se nepolevit. Však plno lidi mi tvrdí, ze NENÍ. Nemám vůbec potřebu jist jako sladké /smažené /slanne nebo večer u Tv apod ale takto kor hlavně ty luštěniny ty bych zbouchala právě furt . Můžete mi poradit zda to je tedy už přejídání nebo není? Jinak podotýkám ze nejim žádné sladkosti ani cukry přes den a tucne věci. Díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Psychogenní přejídání je něco uplně jiného než přejedení, na to se asi ptáš. Přejedená jsi, když se cítíš přejedená. A po luštěninách to zas tak zvláštní není, mně by po luštěninách, celozrnnym chlebu a zelenině bolelo břicho dva dny :D Přejídání to fakt není, spíš je to dietka, když si vezmu složení...navíc když píšeš, co všechno nejíš, tak bych se spíš zamyslela nad tím. A.

      Vymazat
  4. A jak se pozná co JE a NENÍ přejídani ?? Například když si dám normální oběd ve školní jídelně/menze prostě klasický oběd co jedijou všichni a někdo je po tom najedený a stačí mu to a třeba Já mám občas nutkání si přidat třeba trošku,ale prostě ještě si přidat a hned pak si připadám,že jsem "nenažraná " :( protože třeba kamarádovi to stačí a je to chlap a já prostě mám potřebu si dát trochu ještě. Nebo například když si dáte oběd a za hodinku už jdu a třeba si dám svačinu ( obložený chleb s pomazánkou) ale už za tu hodinu po oběde kdy zas třeba kamoška hlad ještě nemá od oběda,ale pak zas ona třeba si dá najednou 4 twixky nebo půlku čokošky a třeba u telky uzobává apod to zase Já nedělám.Já zas mam ale jak píši to,že si dám normální oběd i někde v restauraci a prostě někdy cítím že mam dost tak v poho ale někdy hold po nějakém jidlo si přidávam. Jak a kde se tedy určuje taková ta nějaká "míra" toho co je a už není přejídani nebo potřeba ? :). Díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. šmarjá, vždyť jsem to teď nahoře řekla. To, že si dáš o lžíci větší porci nebo se cítíš přejedená není psychogenní přejídání, to je když sežereš večeři, tři kusy dortu, tabulku čokolády a mámu s tátou. No a přejedená seš, když seš přejedená. Řekni si uplně logicky, jestli je přejídání to, že si dáš chleba hodinu po obědě. Ne, je to cpaní se jak prase a nebo tak, že člověku je neustále po jídlu blbě kvůli množství a přibírá, když to nepotřebuje. Jsem upřímně nečekala, že takový jednoduchý téma vyvolá tolik nejasností...A nejsme stroje, samozřejmě, že nemusí jíst všichni stejně, ani nemůžou. Holt někdo jí víc a někdo míň. Pokud to takhle úzkostně sleduješ, tak než řešit kolik toho sní kamarád, spíš bych se pokusila zapracovat na svým vztahu k jídlu. A.

      Vymazat
  5. Ahoj.Mě by jen zajímalo jestli je normální a naopak je to dobré znamení když po PPP ( byla jsem 2,5.let v deficitním příjmu kalorii) jedla jsem maximalně nějakých 800-900kalorií /den v nejhorší době jen 150-200kcal. Stabilně takto to trvalo 2,5.let. Aktuálně nyní jsem konečně přesáhla 1000kcal což beru úspěch :) a jsem na sebe pyšná a hrdá a jsem nesmírně štastná a uvolněná. Jen mi jde o to,že vlastně každým dnem se mi zvětšuje potřeba si navyšit porce o další a větší množství.Např. včera jsem si dala jogurt cca 180g dneska už 200 a prostě takhle u všeho,že mi začíná jakoby ty porce co mi vyhovovaly napriklad pred týdnem nestačit a tělo mi přijde,že si žádá čím dál víc,ale necítím se vůbec plná,nafouklá apod to právě vůbec ne :). Jen zda je to přirozený a normální projev,že to tělo chce čím dál víc i když třeba už jsem i na normálních porcích a množství jako ostatní kolem mě . Příklad fakt u těch jogurtů/příloh Začínala jsem na nějakých 50g ( dovolila jsem si dřív jen jogurt nebo vločky do 30g max). No a nyní kaše klidně ze 95-100g vloček , jogurt klidně 200g což už třeba i klasický jogurt má 150-180g a lidem to postačí ale jak píši já každý den mám potřebu víc a víc aniž bych ale byla nafouklá,přejedená atd.Ale řikám si,že to je určitě DOBRÝ a hlavně že asi tělo konečně se rozjíždí a je to přirozený projev ;) ale pak přijdou rejpalové a řeknou : hele nic proti,ale nejíš nějak hodně toho?? jako já mam 200g jogurt a mam dost nebo kaši si dělam z 80g vloček to je porce apod.. Já popravdě se nechci totiž řítit a spadnout do nějakého přejidani atd. Ale i tím,jak jsem a postupně zvětšuji a poslouchám takto to "tělo" tak konečně,KONEČNĚ začínám přibirat ač vzhledově to nevypadá vůbec ale váha konečně leze nahoru takže jsem stastná jako blecha,ale jen že třeba 80g rýže už je normalní porce i v restauraci a kuchyni a mě to hold nestačí no a třeba z kaše se fakt najím až když už je z těch 100g vloček napřiklad.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to dobre, metabolismus zacina normalne pracovat. A.

      Vymazat
    2. No jasně normální to určitě je,ale pokud už slečna jí normalní porce a nedělá jí to problém přeci a přibírá tak proč se právě "učit" přejídat a navyšovani dalších porcí a pak se zase po nějakém čase učit a nutit korigovat a omezovat aby nepřibirala třeba dal ?? Mě tedy kaše ze 100g vloček nebo 200g jogurt už přijde celkem dost . I ve školách se dává porce hlídané na třeba maso 100g nebo přílohy za syrova 80g což je normalní normovaná porce a nemyslim si,že člověk co se i třeba léčí z PPP by se měl učit přejidani ;) ale muj nazor..

      Vymazat
    3. 200g jogurt moc? ježišmarjáá, vždyť je to jeden kelímek, to je jako kelímek jogurtu moc? to snad nééé. 100g vloček taky může být ok, ale to si tu přesněji neřekneme, protože o slečně vůbec nic nevíme. Může to být hodně, akorát i málo. Já vycházím z toho, že se slečna léčí z PPP a považuje 1000kcal, což je pořád pro většinu lidí málo, za úspěch (tím to nechci nijak shazovat, zní to, že je na dobré cestě). navíc píše, že těch 1000kcal AKTUÁLNĚ přesáhla, takže ty máš pocit, že hrozí, že už se přejídá? jako rly? A.

      Vymazat
    4. Mimochodem ve školách se dává 100g, aby to cca sedělo všem a protože to stojí peníze :D Holka, co se léčí z hladovění a podváhy by se spíš měla naučit to, že si může dát k obědu smažák s hranolkama a světě div se - svět se nezboří. 100g vloček a 200g jogurtu...moc...to mě fakt dostalo tohle. A přesně kvůli takovým komentářům je tak těžké se z toho dostat, já chápu, že tohle si ty holky číst a tohle poslouchat, tak se z toho nevyhrabou nikdy. A.

      Vymazat
    5. Ale také přesně z těchto důvodů pak 90% lidi z anorexie spadne do zp nebo bulimie protože právě mají volnou možnost a najednou volnost nad vším a vše mohou .. takže pak se každý divi jojo efektů a následně kolotoč začíná odznova ze. Myslím ze i když se holky léčí z anorexie a podvahy tak by toto platit nemělo a mělo by se jist umírněně jako třeba v nemocnici;) normální porce ale ne to právě : Tak teď jsem se konečně po dvou letech rozhodla jist tak najedu na smazak a čokolády a u me to je jedno... to si nemyslim,ze by bylo ok

      Vymazat
    6. No, nazor si nech jaky chces, ale opravdu to neni tak a byla bych velice opatrna to nekde prezentovat. V nemocnici anorekticky dostavaji 6 kusu peciva denna, koblihu, svickovou s knedlikama, pastiku a taveny syr. Idealni to neni, ale porad lepsi nez ten vyzblept cos napsala prvne. Sorry, ja jsem nerada neprijemna v odpovedich, ale tohle je pro me hodne citlivy tema. Tim koncim. A.

      Vymazat
    7. Mimochodem konec tveho komentare popisuje situaci, kterou tu nikdo nezminoval. Samozrejme, ze tak to byt nema. Ale koukni na rozpor mezi tim a tvym prvnim komentarem. A.

      Vymazat
  6. Cauky.jaký je rozdíl mezi hladem a chuti? prostě jak mám poznat ze si mám dát něco k jídlu a kdy prostě ne protože to je jen chuť. Nemám vůbec problém s tím abych jedla nějaké sladkosti,dortiky apod to vůbec nebo třeba sladke pečivo nebo chipsy. Tohle u me doma nenajdeme :) ale trapi me to,ze mám potřebu mít velké porce a když ne tak třeba ani ne za hodinu po obědě mám potřebu si přidat - ale nemám jako chuť dát si třeba dort nebo nějaký dezertik ale vyloženě třeba ještě jednu ci půlku další porce od oběda . Nevím co to může být ale mám pak vždy strach aby to nebyl rozjezd přejídání. Prostě například můj jídelníček : ráno snídaně mám ovesnou kaší 100g vloček a 250ml rostlinného mléka oběd : 80-90g bulgur s cizrnnou 100g a zeleninou a večeře 75g zitny chleb se slunecnicovymi seminky a 100g tempeh. A prostě třeba zásadně to mám po obědech ze dojim a do hodiny mam proste nutkani snist dalsi porci treba jeste si pridam cizrnnu zbytek plechovky tedy snim třeba 400g :/. Je toto uz přejídání? Když se pak vždy "dojim" tak pak to uz odezní a zbytek dne jsem naprost ok a spokojená a uzani na jídlo nemyslím. Přítel nebo mamka mi tvrdí ze třeba zkusit přidat ještě na oběd nebo mi bylo řečeno ze tim ze jsem vegan a mam jen ty rostlinne zdroje tak ze jich snim hodne treba ale zaroven treba vsechny z tech lustenin se nevstrebaji a proto muzu mit hlad.ja nevím..:(. Díky holky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak jíš nějakym způsobem a máš hlad...tak asi jíš málo, no:) A.

      Vymazat
    2. No Andrej ale takže to není přejídání?? Když do hodiny po obědě pak jdu se dojist?? :/. Zase dnes . Oběd a opět.pockala jsem cca hodinu zda to odezní:( nic..takže jsem šla a.opět snedla další porci od oběda pak jsem ale.bylaaž trprv najedena a pro změnu jsem neměla chuť uz veceret ..tak ja nevím co s tim..ale bojím se abych se neprejidala

      Vymazat
    3. Jako odpoved poslouzi vsechny komentare vys, precti si je prosim. A.

      Vymazat
    4. Hmm,to sice přečtu ale takhle by si to mohl přeci obhájit každý :( :/. Obhajit pejidani tím,že mam ale hlad a jím malo tak to kdyby řekl každý tak by to pak nebyl přeci problém .Jenže ja fakt nevim kde ta hranice je,když jim normalni oběd a všem to stačí a mě ne :( ok beru jen to,že já jsem vegan a oni si dali třeba k snidani místo kaše například buchty nebo během dne si daji třeba sladkosti nebo večer čokoladu což já zas ne,ale prostě když mame dva lidi stejný oběd složen z normalni porce čočky akorát mamka ma k tomu uzené maso a já třeba jen tu čočku a ji stačí pomalu jen té čočky polovic a já sežeru celou dávku a pak jdu ještě si pro přidání tak se cítím prostě blbe :(

      Vymazat
    5. Hele sorry, tohle téma výzvy není o psychogenním přejídání, ale o přejídání se lidí, kteří jsou třeba do restaurace, dají si tři chody, z čehož jeden je škvarková pomazánka, druhý grilovaná žebra a třetí porce cheesecaku, takže klídek a pokud máš pocit, že trpíš psychogenním přejídáním, my ti tu diagnózu dávat nebudem, pokud máš podežření a omezuje tě to v běžnym fungování, zajdi si k psychologovi. Pokud ne, Andy ti odpověděla.
      V.

      Vymazat
    6. Pro Anonym: To co popisuješ není přejídaní. Uplně normální je si přidat,pane bože i já jsem si ve školní jídelně na I.stupni přidavala celkem běžně protože třeba mi konkrétně srbské rizoto nebo šišky se strouhankou a maslem kdysy v 10letech v jídelně chutnaly =D a byla jsem tam vždy uplně jako poslední po všech dětech ale prostě jednou za měsíc jsem se na to jídlo těšila a fakt mi 4ks šišek nestačily =D =D ale tohle není PŘEJÍDANI to je normalni oběd. BTW: tvoje maminka i přítel mají pravdu v tom,že na víc pokud jsi veganka a jíš jen rostlinné bílkoviny,které jsou sice OK ale sytí jinak určitě než živočišné tak LOGICKY je celkem běžné,že třeba mamince stačí 80g přílohy (čočka) když má k tomu kus uzeného nebo párek a ty když máš jen tu čočku tak jí snís víc vždyt to je normalní a pokud se chceš srovnávat s lidmi kolem tak bud nebud VEGAN nebo tohle neřeš,protože jinak to neni dobré srovnávat,ta strava je prostě jiná a jinak hodnotná,jinak využitelná a hlavně vstřebatelná protože ty přijmes uplně jiné spektrum a složení a je jasné že ho musíš sníst víc než oni .To samé psala verča k dotazu o bílkovinách. DDD pro běžného člověka je tech 0,8g/kg ale počíta se s živ.bílkovinami pokud jíš rostlinné tak to nejde tak brát :). A víš co je ukazka přejidani třeba? To je to když si dáš třeba: Musli s mlékem dojíš-> jdeš do lednice - sníš smetanový jogurt -> dojíš -> vezmeš si třeba marsku -> dojíš -> sníš buchty s povidlama půl pekáče -> chvili pauza-> máš oběd -> dojíš -> sníš dort a zakusek -> chceš ještě.... ;) připadá ti to stejné jako sníst 1-2.plechovky fazolí ? =D =D

      Vymazat