sobota 24. února 2018

24. únorová výzva: Omez solení

V České republice jsme v příjmu soli druzí nejhorší v Evropě, po Maďarech. Doporučený nejvyšší denní příjem soli je 5-6 g, pro děti jsou to 3 g. Nadměrný příjem soli je rizikovým faktorem pro vznik srdečně-cévních onemocnění. Může dojít ke zvýšení zadržování vody v těle a ke zvýšení tlaku. Vše je však ovlivněno také genetikou - někomu se podaří vysoký tlak omezením solení snížit, jiný se může snažit, jak chce, a s krevním tlakem ani nehne. Ale to jen tak na okraj. Omezit solení bychom se měli snažit všichni, už jen proto, že obliba slaných potravin je především návyk a po omezení solení člověk přestane slané potraviny vyžadovat. To je skvělé, protože přirozené potraviny najednou začnou chutnat lépe a výrazněji!

Příjem soli v Evropě v g/den.

Odstraňte slánku z jídelního stolu.
Nesolte nic před ochutnáním.
Solte slánkou s jemným sítem.
Nepřidávejte sůl po lžičkách.
Sledujte obsah soli v potravinách a vybírejte ty s nižším obsahem.
Omezte slané potraviny, jako jsou některé sýry, uzeniny a třeba i některé druhy tofu.
Omezte slané tyčinky, chipsy a solené oříšky.
Omezte olivy a sušená rajčata a sušené maso.
Používejte více bylinek, koření nebo třeba chilli.
K ochucení jídla použijte nesolený silný vývar.

A teď přijde jedno velké přiznání. Už jsem to někde asi říkala, ale moje největší neřest v jídelníčku je (solený ovčí sýr) jadel. Od mala ho miluji a koupím si ho pokaždé, když nakupuji v Kauflandu (jednou za týden až dva), kde je nejlepší. Jediný způsob, jak ho nejíst, který u mě funguje, je žít v zahraničí. A když jsou fronty u pultového prodeje, protože ten vakuovaný nejím. A víte, kolik soli má takový jadel? 11 g na 100 g. A víte, jak rychle jsem schopná sníst 100 g? Ehm. Rychle.
A taky se přiznám, že si sice v rámci výzvy řeknu, že si ho teda při dalším nákupu nekoupím, ale bohužel v tom nevidím nic trvalého, protože dát si jadel je pro mě naprostá slast a nehodlám se ho vzdávat. Ale tak dobře. Nekoupit si ho při příštím nákupu bude taky úspěch.
Jinak solím opravdu málo. Vlastně moc nechápu, že mi jadel tak chutná, protože nesnáším přesolené jídlo a myslím, že pro mě je přesolených mnohem víc jídel než pro okolí. Třeba vývar si solím jen minimálně, miluji chuť vyvařeného masa nebo zeleniny, ne sůl. Tak aspoň nějak ten jadel kompenzuji, ale zamyslím se nad sebou!

6 komentářů:

  1. Souhlasím! Hrozně nemám ráda, když někdo osolí jídlo před ochutnáním, vidím v tom urážku kuchařky - je jedno, jak jsi to uvařila, mně to stejně nebude dost dobrý...
    Jadel mám taky ráda, ale jen malý kousek a na tenoučké plátky, aby vynikl. Zato taková parenica má u mě krátkou trvanlivost :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já naštěstí jiné sýry tolik nemusím, klidně bych jedla jen jadel :D
      ale chápu :))
      V.

      Vymazat
  2. Sice se snažím jíst zdravě, ale v tomhle jsem taky kovářova kobyla :D Samotnou sůl skoro nepoužívám, ale skoro do každého jídla přidávám buď grilovací koření nebo různé koření na maso, kde je té soli taky požehnaně. A rozhodně s ním nešetřím, bohužel už mi to bez toho nechutná :D Přijde mi, že když víc sportuju, hlavně kardio, mám i větší potřebu slaného. Mohla by to mít nějakou spojitost nebo je to jenom můj alibismus? :D A jak je to prosím s pepřem a chilli? Hodněkrát už jsem slyšela názor, že i ty jsou nezdravé :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud nejsi soutěžící v pojídání chilli papriček, tak bych se toho nebála :)
      A po sportu je větší potřeba sodíku, ale navyšovat spotřebu z 10 na 15 g, to by už byl alibismus :D
      V.

      Vymazat
  3. Ahoj,mě by strašně zajímalo kolik je tedy OK soli dle složení když kupuji tak 1x/měsíc vyrobky s přidanou solí či ochucením sojovky ?. Napřiklad pokud má 100g cca 0,6g soli tak je to hodně nebo není? Jinak také nic nedosoluji ani nepřidávám sůl a na slannost jsem si hodně odvykla to samé i na koření a marinády apod ale někde jsem slyšela,že uplně bez soli to není moc fajn,že Na tělo prý potřebuje ? Díky .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, no to je jednoduchá matematika :) Spočítej si, kolik takové potraviny sníš, kolik soli máš jinde a zjistíš, jestli kvůli tomu překračuješ 5-6 g na den nebo ne :)
      V.

      Vymazat