úterý 27. února 2018

27. Únorová výzva: Uvař si bezmasé jídlo

Nebojte, pokud máte rádi maso, nemusíte se ho vzdávat. Ale jako Češi konzumujeme masa hodně, a to hlavně tučného masa a uzenin. Spoustu lidí pak nemá inspiraci, co doma vařit, když to není maso a vzdá to po pár pokusech, kdy se jídlo úplně nepovede. Pokuste se proto v rámci dnešní výzvy zařadit víc zeleniny, luštěnin, vyzkoušejte masové náhražky nebo různé druhy sýrů a maso pro jednou vynechte.



Vyzkoušejte tofu. Nezapomeňte použít dost koření, bylinek a zeleniny - holt to není maso a nemá tak výraznou chuť.
Vyzkoušejte více značek tofu. Souhlasím, některé opravdu nejsou dobré. Lepší zkušenost mám se značkami z DM nebo zdravé výživy.
Vyzkoušejte silken tofu. Koupíte ho třeba v asijském obchůdku.
Vyzkoušejte uzené nebo ochucené tofu. Skvělé uzené tofu koupíte v DM.
Vyzkoušejte tempeh. Doporučuji ho zejména v kombinaci s lahůdkovým droždím.
Vyzkoušejte robi maso.
Vyzkoušejte seitan.
Inspirujte se rychlými recepty zde.
Projděte si jakýkoliv veganský blog a zkuste si některý recept připravit.
Vyzkoušejte nový druh sýru - ideálně čerstvý, ne příliš slaný sýr.
Vyzkoušejte nové luštěninové jídlo.
Objevte nové ingredience, se kterými vegetariánská kuchyně pracuje. Jsou to třeba různé neobvyklé druhy zeleniny, luštěnin nebo již zmíněné lahůdkové droždí.

Já sama vařím bezmasá jídla čím dál tím častěji. A vzhledem k tomu, že jím několikrát do týdne venku, kde si maso ráda dám, rozhodla jsem se ho nekupovat domů. Tedy až na ryby. Ale nějakou dobu mi trvalo, než jsem se naučila vařit bezmasá jídla tak, aby to pro mě nebyla skoro až oběť a jídlo mi aspoň trochu chutnalo. Navíc jsem často používala tučné sýry, takže moje bezmasé jídlo byl grilovaný hermelín nebo těstoviny s tunou sýru, což taky není úplně ideální, i když to bezmasé jídlo je.
Důležité je naučit se připravit základní zeleninovou směs, která sama o sobě má dostatečnou chuť. Pokud vám nechutná jen tak osmahnuté tofu s bramborem, vůbec se vám nedivím, já bych si takové jídlo určitě nepřipravila. Takže to chce osvojit si trochu jiný styl vaření, než je "maso" + příloha a zařadit spíš různé směsi. Skvělé je třeba burrito plněné čočkovou směsí nebo hummusem, nudle se zeleninovou směsí a tofu nebo kuskus s fazolemi. Jen tak na plátky mi ale celkem chutná třeba robi maso, takže to můžete zkusit pro začátek.

2 komentáře:

  1. Dekuju za tento clanek. Ja osobne maso nevyhledavam a nikdy jsem nevyhledavala. Mam ho vetsinou jednou az dvakrat tydne. A kdybych nemela, tak se nic nestane. Delavam ale polevky z masovych vyvaru apod. Me to staci, ale nemam uplne dobre svedomi kvuli dvoulete dceri. Preci jen jsem si vedoma, ze treba bulgur se spenatem a mozzarelou nebo cockovy salat neobsahuje asi vsechny pro dite potrebne aminokyseliny. Jak to vidite vy? Mam dceri zarazovat maso vice?
    Manzelovi teda delam temer denne masova jidla a dcera od nej pri veceri rada ujida... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. pokud ráda ujídá, tak bych to neřešila, ale dítě má opravdu jiné potřeby než dospělý a hlavně menší žaludek, takže třeba ani takovou porci luštěnin nesní :) No a i je pro ně víc aminokyselin esenciálních, plus hrozí nedostatek železa... Ale jak říkám, pokud ujídá, tak fajn :)
      V.

      Vymazat