neděle 4. února 2018

4. únorová výzva: Omez smažené

Asi nikoho nepřekvapí, že smažení není úplně nezdravější úprava potravin. Smažené potraviny obsahují velké množství tuku, které může být důvodem nechtěného nárůstu hmotnosti. Potraviny ve stáncích s rychlým občerstvením bývají často smažené v jednom a tom samém oleji po několik cyklů, takže tam hrozí i vznik nežádoucích chemických sloučenin a z toho plynoucí nevolnost a zdravotní problémy. Pokud se smaženému budete vyhýbat, vaše zdraví se vám odvděčí! Zkuste odolat hranolkům, koblížkům, smaženým nudlím, obalovaným řízkům, fast-foodu, cibulovým kroužkům, bramborákům, smaženému sýru, kroketám, americkým bramborám, langošům, chipsům (i zeleninovým), smaženým rybám, smaženému květáku nebo žampiónům a dalším jídlům, která se připravují v olejové lázni. Vždy si můžete zvolit vhodnější přílohu, než je ta smažená, přírodní řízek můžete vytunit bylinkami tak, že si na smažený ani nevzpomenete a u stánku si raději dejte něco jiného než bramborák či langoš. Někdy si holt budete muset přinést vlastní svačinu, ale věřím, že nebudete litovat.



Ve fastfoodu si objednejte grilované maso, ne smažené.
Vyhněte se konzumaci stánkového občerstvení, pokud nejde zrovna o hip farmářské trhy, kde servírují jarní závitky a paellu.
Zbavte se domácí fritézy.
Kupte si kvalitní pánvičku.
A restujte.
V asijské restauraci si dejte přírodní nudle místo smažených.
Místo hranolek si dejte vařené brambory.
Noste si s sebou svačinu.

Já osobně se smaženým žádný problém nemám, nikdy jsem ho extra nevyhledávala a z bramboráků od stánku mi vždy bylo akorát zle, což mě dostatečně odradilo. Dřív jsem si občas dala hranolky, ale nyní si je dám už jen výjimečně a nijak mi to nechybí. Všechno je o zvyku. A nemám pocit, že by mě to nějak omezovalo. A co vy a smažené?

3 komentáře:

  1. Sice to moc nesouvisí s výzvou konkrétně,ale je to dotaz ke smažení obecně tak ho napiši sem ;). Mám takový problém skrze smažení. Všude ano vím,že je nejlepší věc smažit na řepkovém oleji,dosud jsem ho používala (smažím však jen pro manžela,nikoliv pro sebe,já tuto upravu jídla přímo nesnesu ale manžel miluje :D )- chlap no . Takže on prostě smažení bere normalně. Jde však o to,že když používám řepkový olej tak prostě přes všechna doporučení a články i od Vás mi prostě nesedí a připaluje se :/ prostě tu stabilitu smažení fakt nevydrží i tak a občas mi to fakt přijde hrozný ( připaluje se apod). Ted mě prosím nezabijte,ale je to po druhé co jsem na smažení šla po "starodávném" způsobu našich babiček,rodičů apod - prostě jsem koupila klasický pokrmový tuk na smažení a jednou zkusila i máslo a prostě to smažení šlo za a, rychleji za b, nebyl takový hnusný smrad jako z toho oleje a v neposlední řadě to maso bylo i chutnější :D - dle slov manžela :). Takže by mě zajímalo,jak to je možné nebo zda to tak ač jsou ty tuky špatná věc , ale je to bohužel zaklad na pravdě a tyto vlastnosti to splnuje právem? Dík moc. PS: Ještě jen pro vysvětlení - ztužený vs. pokrmový tuk VS. směsné emulgované /margariny ( snad to chápu správně) ty první dva jsou TUHÉ tuky většinou ty bílé,které v sobě nemají vodu a skládají se jen z tuhých tuků - pokrmové ještě ke všemu prošly ztužováním a směsné rozdíratelné jsou rostlinné s přídavkem vody či mléčného tuku ( creme bonjur,rama,flora,perla apod..) ? + MARGARIN dle vyhlášky je roztiratelny tuk který je složen z mixu tuků rostlinných ale maximalně 3% složky živočišné - tudíž např. Hera ? Dík.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No mně se nikdy nepřepálil, takže netuším, co jsi s ním provedla a nemohu poradit :)
      v.

      Vymazat
    2. No děje se mi to pořád i manželoj když smaží on sám,asi možná smažíme na vysoké teplotě ?? Ale prostě je to humáč :/. A na ty další otázky bys mi ohledně těch tuků neodpověděla,prosím??

      Vymazat