Proč je tak těžké vydržet u diety?

To je otázka, kterou si klade lecjaká dietářka.

„Proč to nikdy nevydržím?“

„Proč jsem se zase přejedla?“

„Proč mám takové chutě na sladké?“

Z toho, že se nám nedaří držet dietu, většinou viníme sebe. My to nevydržíme, my máme slabou vůli, my trpíme chutěmi na sladké.

Ale zamysleli jsme se někdy nad tím, zda náhodou není na vině právě ta dieta?

Co když prostě není vhodná? Co když nám to jídlo nestačí? A co když je úplně normální, že to nevydržíme a není se čemu divit?

Každý z nás jistě zná nějakou tu věčnou dietářku, která vyzkoušela všechno a na nejrůznější diety by pomalu mohla psát recenze.

Zeptám se: „Je štíhlá?“

Myslím, že ve většině případů bude odpověď: „Ne.“

Ne, není štíhlá, protože drží jednu dietu za druhou, žádnou z nich nevydrží, z hladu se přejí, vrátí se ke svému starému stylu stravování, a takhle pořád dokola klidně několik let. A kila jdou pomalu nahoru. A jdou nahoru proto, že při přísné dietě člověk akorát tak ztrácí svaly, případně ani nemá energii na cvičení, metabolismus se uskromňuje a při návratu ke starým návykům jdou kila nahoru o to rychleji. Čím méně svalů, tím nižší je náš bazální metabolismus.

Má smysl zkoušet další dietu? Rozhodně ne.

Má smysl zkusit na to jít jinak? Určitě ano.

Když řeknu, že ideální rychlost hubnutí je 0,5-1 kg týdně, spoustě lidem to bude připadat příliš pomalé. Vždyť internet slibuje až 4 kila. Ale 0,5-1 kg týdně je 2-4 kg měsíčně a 26-52 kg za rok. A to už je hodně. Samozřejmě, že ne každý týden to jde úplně ideálně, ale i takových 15 kilo za rok je přece super, vždyť tolik jste nabrali třeba v průběhu několika let a mít to dole za třetinu času? To je skvělé!

A v čem je ten oříšek? Vymyslet to tak, abyste celý rok skutečně vydrželi. Nebojte, nemusíte celý rok držet Mačingovou, nemusíte celý rok vynechávat přílohy a dokonce ani nemusíte celý rok denně chodit do fitka.

Co je však potřeba, je upravit stravování tak, aby vám to moc nevadilo. Abyste si v tom našli to dobré. Aby vám jídlo chutnalo. Abyste si dokázali představit, že takhle budete jíst třeba napořád a nestálo vás to příliš sebezapírání. Abyste měli energii na cvičení a abyste byli v pohodě. Protože zdravý životní styl není o tom držet diety. Je to o tom jíst tak, abyste byli zdraví a měli dost energie, je to o tom se hýbat tak, abyste zpevnili svaly a nezničil vás každý výšlap schodů a je to o tom, abyste dělali hlavně to, co je vám příjemné. Je to o kompromisech a o rovnováze.

Takže nedržte diety. Dělejte drobné změny a u nich vydržte. Jezte víc ryb, jezte dost zeleniny, vybírejte celozrnné potraviny. Nic si nezakazujte. Netrapte se. Choďte na procházky. Jezte luštěniny. A tak!

Inspirovat se můžete třeba v naší Únorové výzvě.

1 comment

  1. Výstižný článok. Nemám síce nadváhu, ale diéty riešim stále a vyslovene sa jedla bojím. Pri výške 155 cm prijmem denne 1350 – 1400 kcal, no predtým to bolo oveľa menej. Mám neodolateľné chute na sladké, studené chodidlá a ruky a takmer žiadnu chuť cvičiť. Ako navýšiť príjem, keď mám strach z priberania? Jem dosť alebo je to málo?

Napsat komentář