pátek 28. dubna 2017

Osteoporóza aneb co může za "křehké kosti"

Osteoporóza je onemocnění, při kterém klesá minerální hustota kostí. Ta je nejvyšší u mladých dospělých, zvláště pokud pravidelně cvičí, konzumují dostatek vápníku a vitaminu D3 a pohybují se pravidelně na slunci. S věkem pak přirozeně klesá, avšak při zdravém životním stylu a vhodné prevenci klesne pouze na 90 % hodnoty dosažené v rané dospělosti. Na této hodnotě může zůstat až do nástupu menopauzy u žen, která kostní minerální denzitu výrazně ovlivňuje. Zvláště rizikové faktory pro vývoj osteoporózy jsou sedavý styl života, omezená konzumace mléčných výrobků a potravin bohatých na vápník, genetické predispozice, vysoký příjem bílkovin a fosforu, návyk na nikotin a alkohol, časná menopauza u žen, podváha, užívání některých léků, dlouhodobý stres a hormonální léčba. Jako příklad je možné uvést třeba kortikosteroidy, které jsou poměrně často předepisovány při různých potížích s imunitou, a to pro své protizánětlivé účinky. Vyšetření osteoporózy provádí lékař za pomoci dvoufotonové kostní denzitometrie (DXA). Ta se měří u lumbálních obratlů nebo pánve, a pokud není jiná možnost, tak u vřetenní kosti na předloktí.




Osteoporóza se vyskytuje především u seniorů, kteří často současně trpí sarkopenií (sníženou svalovou sílou), sníženou pohyblivostí a výrazným úbytkem hmotnosti. U lidí nad 55 let věku se vyskytuje zhruba v 55 % případů. U mladších jedinců se může objevit hlavně v souvislosti s nesprávnou výživou a neadekvátní fyzickou aktivitou.

úterý 25. dubna 2017

Snědeno IV.

Po delší době přináším přehled toho, co jsem za poslední dobu vyzkoušela a ochutnala. Jde klasicky o recepty, restaurace i jednotlivé potraviny. Tak dejte vědět, jak chutnají vám. :)

1. Vegg go

Na nově otevřené veganské bistro na Smíchově jste se nás ptali tak často, až jsem se rozhodla ho vyzkoušet. V okolí neznám tolik podniků, kam bych zašla na ne úplně drahou večeři, takže z dalšího bistra jsem měla radost. 
Jídlo si můžete koupit na váhu, s tím, že cena je tuším 36,-/100 g, což mi přijde docela dost, ale za tuto porci, která mi k večeři stačila, jsem dala asi 120,-, což ujde. Na druhou stranu není v jídle nic zvláštního ani drahého, takže jde spíš o dobře uvařené jídlo z levných ingrediencí a po návštěvě jsem měla dojem, že tohle zvládnu i doma. Prostě nejsem ani nadšená, ale ani zklamaná.


pondělí 17. dubna 2017

Lívance z ovesného mléka s lněnou vlákninou

Existuje spoustu způsobů, jak připravit lívance. Zkoušela jsem je už několikrát připravit z rostlinného nápoje, vždy se však těsto moc lepilo nebo mělo podivnou strukturu. Až s ovesným mlékem vypadaly lívance podle mých představ. Navíc jsem do těsta přidala lněnou vlákninu, což je to, co zbude z lněného semínka po výrobě oleje. 


Kdo sleduje náš instagram, tak možná pamatuje zelený chleba, který jsme pekli na laborkách ve Vídni - do něj jsme přidávali mouku z odtučněných dýňových semínek. 


Chtěla bych hlavně říct, že tato potravina mě už delší dobu zajímá, a to zhruba od doby, kdy jsem si v Chemii potravin přečetla, jaké skvělé složení aminokyselin mají ořechy a semínka, ale člověk by je neměl jíst ve vyšším množství kvůli obsahu tuku. Proto když se tuk odstraní, získáme jedinečnou "mouku" se skvělými výživovými hodnotami, která v případě lněného semínka obsahuje ještě lignany, tedy vlákninu, která prokazatelně napomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

Na 3 porce lívanců:
150 g celozrnné mouky
50 g lněné vlákniny
2 vejce
400 ml ovesného nápoje
řepkový olej na smažení

sobota 15. dubna 2017

Diabetes mellitus 2. typu || Edukace diabetika

Máte kolem sebe diabetika 2. typu? A ví, jak se má stravovat?
Na toto téma by se toho dalo říct spoustu. V první řadě mi ale přijde důležité vysvětlit, že diabetická dieta "nebolí" a nejsou nutné všelijaké absolutní zákazy, spíše platí naše oblíbené "všeho s mírou". Bohužel kolem diabetické diety koluje spoustu mýtů, které bohužel padají i z úst lékařů. Pojďme si vysvětlit, proč je důležité především sportovat, držet si tělesnou hmotnost v normě a proč je nesmysl zakazovat si třeba červenou zeleninu nebo jablka.
Dodržováním diabetické diety se dá předejít velmi nepříjemným komplikacím, jako je slepota, poškození ledvin nebo poškození a následná amputace končetin.

video se zobrazí po kliknutí na fotku

čtvrtek 6. dubna 2017

sobota 1. dubna 2017

Leptin - hormon štíhlosti

Leptin je hormon produkovaný tukovou tkání a žaludkem. Jeho mechanismus je narušen při nadměrném množství tukové tkáně a dělá z obezity něco jako začarovaný kruh.

Každý z nás dokáže produkovat určité množství leptinu a na toto množství dále reagovat. To je dáno jak geneticky, tak ovlivněné stylem života. Leptin reaguje na příjem potravy. Při jeho vyplavení nastane příjemný pocit sytosti, dobrá nálada, zvýšená chuť k fyzické aktivitě, snížená chuť k jídlu. Pokud je však omezen další příjem potravy, během 12 hodin klesne hladina leptinu, což je mnohem dříve, než nastane jakákoliv redukce hmotnosti. Tělo si tak brání své zásoby. Následkem se zvýší efektivita využívání energetických zdrojů, a to až o 20 %, klesne srdeční frekvence (včetně využívání živin srdečním svalem), zvýší se sekrece inzulinu v závislosti na příjmu glukózy a zvýší se citlivost tukové tkáně k inzulinu, a to vše pro to, aby se mohla později přijatá energie efektivně uložit. Pokud je příjem energie obnoven a hladina leptinu stoupá, vše se vrací do normálu.