středa 12. července 2017

Proč nesouhlasím s IIFYM

Jedním z výživových směrů, na které se nás často ptáte, je IIFYM, neboli if it fits your macros, tedy počítání bílkovin, sacharidů a tuků v jídelníčku. Víte, principiálně není na té myšlence nic špatného. Existuje nějaký denní příjem, který by měl člověk splnit, tak proč by si sám nemohl podle určitého poměru živin vypočítat, kolik čeho má denně sníst a sám si sestavit jídelníček?


Jenže hned tady přichází první bod úrazu. Jak člověk zjistí svůj denní příjem? Samozřejmě existuje spoustu vzorečků, které vám spočítají, kolik toho máte denně sníst, ale na základě čeho? Většinou po vás budou chtít zadat výšku, hmotnost a věk. Dejme tomu, že slečna se 170 cm a 70 kg bude chtít zjistit svůj denní příjem energie. BMI má 24,2, takže normální hmotnost, ale kdo ví, zda jde o sportovkyni, která má nízké procento tělesného tuku a hodně svalů nebo o slečnu, která má o 5 kg tuku víc, než je doporučené, a to na úkor svalů? Svaly pak potřebují více energie a živit tukovou tkáň samozřejmě nikdo nechce.
Dalším údajem, který se zadává, je aktivita. Člověk, který se v oboru neorientuje, nemusí správně odhadnout, zda má lehkou nebo těžší aktivitu, nehledě na to, že svalovec stejné hmotnosti bude i při lehčí aktivitě potřebovat více energie než tlouštík.
To všechno jsou faktory, které činí internetové výpočty správného příjmu energie nepřesnými. Pak je tu ale ještě to, že každý je zvyklý jíst jinak. Někdo jí méně, čemuž se jeho tělo přizpůsobí a potřeba energie se sníží. Někdo je zase zvyklý se ládovat od rána do večera a pokud nepřibírá, jeho tělo energii využije. A tak se i nejlépe zjistí potřeba energie - když budete jíst pravidelně, vybírat přirozené potraviny a budete jíst pestře, potřebujete přesně takové množství energie, po kterém budete udržovat hmotnost.

úterý 11. července 2017

Celozrnný banánový chlebíček

Banánový chlebíček jsem poprvé vyzkoušela ve Švédsku, protože jsem na trhu koupila starší banány za nízkou cenu. A protože jsem z firmy, kde jsem měla praxi, dostala neomezenou zásobu sirupu, nekupovala jsem klasický cukr - vy ho však určitě můžete použít.
Originální recept jsem vylepšila celozrnnou moukou, abych doplnila vlákninu.


Na 6 porcí (1 chlebovou formu):

250 g celozrnná mouka
125 g třtinový sirup (opět typicky švédská ingredience, můžete použít i klasický cukr - cca 100 g)
50 g řepkový olej
2 vejce
2 banány
lžička jedlé sody
špetka soli

neděle 9. července 2017

Celozrnný koláč s tvarohem a rybízem

Sezóna rybízu je v plném proudu a nejlepší je samozřejmě v koláči! Klasický rybízový koláč asi všichni známe, nicméně já se ho tentokrát pokusila připravit o něco zdravější, tak aby byl vhodný do jakéhokoli jídlníčku a třeba i na plnohodnotnou zdravou snídani. A myslím, že se povedlo! 
Omlouvám se, že jsou gramáže pouze na hrnky (takže spíš hrnkáže, ha ha), ale rozbila se mi váha a celý koláč byl trochu improvizace, takže snad to bude stačit takhle od oka:)