Vegetariánství a veganství – video

Dlouho slibované video na téma vegetariánství a veganství, které shrnuje základní body, na které by si měl vegan či vegetarián dát pozor, aby jeho strava byla co nejvíce plnohodnotná.

Nestavíme se ani na jednu stranu – nepropagujeme stravu bez jakýchkoliv živočišných produktů, ani těmito lidmi neopovrhujeme a netvrdíme, že maso je nejlepší potravina v jídelníčku. Chceme především upozornit na to, co je potřeba ve stravě vegetariána a vegana hlídat a kdo by si měl přechod na tuto stravu dvakrát rozmyslet, případně alespoň přechodně zařadit některé živočišné potraviny do stravy.

Předchozí články na toto téma:
Vegetariánství a veganství – ano či ne
Vegetariánství a děti

15 comments

  1. Vidím to hodně podobně, jako vy – vlastně vegetariány a vegany podporuju a jsem ráda, že je někdo schopný se tak stravovat celý život. Co ale nemám ráda je veganský radikalismus, se kterým se setkávám dost často – vegany tvrdě odsuzující všechny masožrouty a popírající nutnost nahradit živočišné tuky a bílkoviny jinými potravinami nebo doplňky. Osobně se sice snažím držet nízkosacharidové stravy, ale zároveň to ani nepřehánět s živočišnými produkty 🙂
    http://www.starts-right-now.blogspot.cz

  2. Ahoj, děkujeme za milý komentář 🙂
    Určitě je super, pokud někdo s přechodem na vegetariánství změní svůj životní styl a vyřadí např. hlavně uzeniny a tučné maso, zvládne vše hezky nahradit a třeba zvýší spotřebu luštěnin a celozrnných výrobků. Radikálové jsou špatní snad ve všech oblastech 🙂
    Co se týče té nízkosacharidové stravy, na té se úplně neshodneme, ale myslím, že by si toto téma taky zasloužilo video, tak třeba příště 😉
    Verča

  3. Díky za tohle video!
    Když jsem se o veganství zajímala, získala jsem dojem, že s vápníkem není problém, když je ho v rostlinných zdrojích tolik. Veganské stránky se většinou tváří, že s tím není problém.

  4. Nemáš zač 🙂
    Může to být problém a nemusí, záleží, jak si to kdo pohlídá 😉 Jinak osteoporóza závisí na spoustě faktorů a jeden z nejdůležitějších je pohyb, takže kdo válí doma šunky, nepomůže si ani kýblem tvarohu denně 😛
    Verča

  5. Krásné video, působíte sympaticky 😀 !
    Popravdě jíst vegansky bych nezvládla,masa bych se vzdát dokázala,ale když to není nutné tak o tom ani nepřemýšlím.
    Co mi ale vadí, je když někdo na vegany a vegetariany nadava a odsuzuje je,ja je taky nechapu ,bez např. mléčných výrobků a ryb bych nepřežila 😀 ,ale je to jejich rozhodnutí .

  6. Děkujeme 🙂
    Jojo, to nadávání mi vadí z obou stran, stějně lidi, kterým stojí za to, se o tom hádat, svůj názor nezmění, ten, kdo to neřeší, z toho musí být akorát otrávený a koho to zajímá, se zeptá sám :))
    V.

  7. Lide by meli jist vsechno a stridme 🙂 N.

  8. A jaký nazor na Vitariánky neboli RAW FOOD? Myslite že je to dlouhodobě tělu prospěšné at se bude snažit sebevíc to opravdu vyvažovat nebo prostě tam to nejde ?

  9. Tak jestliže je veganství deficitní na určité živiny a musí se doplňovat, v raw stravě jich chybí ještě mnohem víc. Snažím se představit si, co všechno by musel člověk suplementovat a jakou technologií by se to muselo vyrábět, aby to vyhovovalo (a myslím, že to nevyhovuje už z principu, málo kdo asi bude jíst raw, aby se pak cpal práškama). Takže asi takhle, nesetkala jsem se s člověkem, který by jedl raw a jeho strava byla vyvážená.
    Teď mám nový program na propočet jídelníčku a spočítá mi tam úúúplně všechno, připravuji zrovna článek se spočítanými veganskými jídelníčky, tak třeba přidám i jeden raw 🙂
    Verča

  10. Sám jsem vegan a o stravu se zajímám přes 10 let a můžu říct, že tyto dvě slečny mají velké znalosti, ne jen teoretické, ale ty opravdu platné v realitě a kéž by takové znalosti měli i samotní vegani.
    Nesouhlasím sice s některými body a závěry, které tu padly, ale jinak v té obecné rovině zaznělo hodně důležitého. Snad bych ještě krátce zmínil potřebu doplňovat B12 vitamín a hlídat příjem omega 3 MK. Jinak např. pojem plnohodnotné bílkoviny je už překonaný, kromě možnosti kombinování rostlinných potravin, které navzájem spektrum esenc. aminokyelin doplňují do požadovaného profilu, existují i samostatné rostlinné potraviny s aminoacid skóre 100+, což je samo o sobě již plnohodnotná bílkovina a i bez nutnosti kombinování s něčím dalším poskytují tělu všechny esenciální aminokyseliny v potřebném množství. Ale hlavně co se týká problematiky využitelnosti minerálních látek, tam není co vytknout, krásně a jednoduše vysvětleno.
    Super video

  11. Děkujeme za milý komentář,
    samozřejmě, že doplňování některých látek je diskutabilní, stejně jako samotné doporučené dávky. Kombinace AMK jsou určitě velmi důležité a jak píši výš, připravuji teď propočítaný veganský jídelníček se všemi živinami a rozepsanými i jednotlivými aminokyselinami. Jediná AMK, co se mi opravdu přirozenou stravou nepodařilo za žádných okolností nahnat, je lysin. Zkoumala jsem i různé doplňky stravy a i tak to byl celkem problém, ale jak říkám, záleží na každém jedinci, jakou má individuální potřebu a jestli se opravdu každý den snaží vše hlídat nebo jen vyřadí živočišné produkty a jednou za čas, když si přečte nějaký článek, si dá amaranth a makový koláč. 🙂
    Ještě jednou děkujeme a přejeme, ať se daří vše doplňovat! 🙂
    Verča

  12. Paráda 🙂 příklad vegetariánských i veganských jidelníčků ukázkově by se mi hodil 🙂 a to RAW schválně ze zvědavosti by mě zajímal také,nebot si myslím,že to je prostě nerealné;)

  13. Skvělé video holky 🙂 Povedlo se vám dle mého názoru vypíchnout vše podstatné a vše vysvětlit jednoduše a pochopitelně a přitom je znát, že máte spousta znalostí. Navíc se mi líbí, že vše co říkáte je objektivní. Nepřikláníte se k žádnému táboru a zároveň ani jeden neodsuzujete. Je tam spousta užitečných varování, na co si dát pozor a jsou to věci, co si třeba "normální smrtelníci", kterým najednou veganství nebo vegetariánství připadá jako dobrý nápad neuvědomují.
    Bavíte mě. Jen tak dál 🙂

Napsat komentář