neděle 27. listopadu 2016

Syndrom dráždivého tračníku: jak na střevní nevolnosti?

Syndrom dráždivého tračníku je souhrnné označení pro chronickou zácpu, kterou může střídat slabší průjem, pocit plnosti, zvýšený odchod plynů a divertikulitidu. To je onemocnění tlustého střeva, při kterém se v důsledku chronické zácpy tvoří výchlipky, které mohou dále působit a podněcovat střevní nevolnost. Syndrom dráždivého tračníku tvoří 20-50 % diagnóz, kvůli kterým se objevují pacienti na gastroenterologických klinikách a působí psychické, fyzické, sociální i ekonomické nepříjemnosti. Nicméně, tato diagnóza je zcela jedinečná v tom, že zahrnuje víceméně nespecifické příznaky bez patologických nálezů.



Pokud tedy kompletní fyzikální vyšetření, krevní testy a biochemická analýza, testy na přítomnost parazitů ve stolici a kolonoskopie ukazují negativní výsledky, zároveň se však vyskytuje břišní nevolnost v závislosti na konzumaci potravy v době delší než 3 měsíce, lze hovořit o syndromu dráždivého tračníku.

pátek 11. listopadu 2016

Srovnání živin ve sportovní suplementaci a v běžné stravě - za co utrácíte peníze?

V minulém článku jsem ve stručnosti shrnula výhody a nevýhody suplementů ve výživě. Tento trend se čím dál více rozmáhá ve světě (nejen) mladých lidí a část z nich nabývá falešného dojmu, že jejich konzumace je nezbytná k dosažení výsledků. Napadlo mě proto ukázat pár příkladů, že najíst se je lepší (a levnější) nápad. Mezi nejčastěji konzumované doplňky mezi rekreačními sportovci patří mimo jiné proteiny, BCAA a spalovače, tak se na to pojďme podívat.

1. BioTech Protein Power BCAA + B6

Příchuť čokoláda: Protein Matrix 81% (izolát sójové bílkoviny, kaseinát vápenatý, syrovátkový bílkovinný koncentrát), nízkotučný kakaový prášek, maltodextrin, zahušťovadlo (guarová guma), aroma, sladidla (cyklamát sodný, sukralóza).
Složení: 
4 tablety

Isoleucin:1000 mg
Leucin: 2000 mg
Valin: 1000 mg
Vitamin B6: 1,4 mg

Alternativa: 150 g tvaroh, 100 g banán, 20 g vlašské ořechy
Isoleucin: 1200 mg
Leucin: 2200 g
Valin: 1400 mg
Vitamin B6: 600 mg

Protein obsahující BCAA tedy slouží hlavně jako zdroj vitaminu B6. Jeho potřeba je u sportovců sice zvýšena, ale doporučená denní dávka pokrývající potřebu většiny populace je stanovena na 1400 mg, takže si nemusíte dělat starosti, že by byl příjem z běžné stravy nedostatečný. Nadbytek se nevyužitý vyloučí močí. Doplnit samotné BCAA ze stravy není vůbec těžké, jak vidíte na příkladu.

úterý 1. listopadu 2016

Suplementace a výživové doplňky - nutnost nebo předražená zbytečnost?

Často se setkávám s názory, že jakmile člověk cvičí, musí do sebe cpát hordu doplňků, aby vůbec viděl nějaké výsledky, suplementace je také úzce spojena s návštěvou fitness center a shlédnutí nedávného videa jedné cvičící blogerky o tom, co sní za den, mě přesvědčily o sepsání pár článků na toto téma, protože tři z šesti jejích jídel obsahovala suplement.