úterý 19. září 2017

Bez přidaného cukru, slazeno datlemi! Je to výhra?

V poslední době jsem několikrát narazila na to, že lidé potraviny slazené datlemi považovali za zdravé, neškodné, přírodní, bez cukru, zkrátka a dobře na chuť sice sladké, ale cukr to přece není. Mluvím například o rostlinných nápojích nebo raw dortech či tyčinkách. Tyto potraviny neobsahují přidaný cukr, čímž se výrobci rádi chlubí. Z čeho se však skládají datle?

sobota 16. září 2017

Jaké bylo magisterské studium oboru nutriční specialista

Článek o mém názoru na bakalářské studium patří mezi nejčtenější na našem blogu a najdete ho zde. Tak jsem si řekla, že když jsem teď dostudovala i magisterský obor nutriční specialista, hodilo by se to zase shrnout tady na blogu.



Patřím mezi vůbec první ročník, pro který se tento magisterský obor v Praze otevíral. A vzhledem k tomu, že i na bakaláři nám byli schopni pětkrát odpřednášet jednu a tu samou prezentaci ze základů výživy, nějak jsem neměla důvěru v to, že bych se na magistru dozvěděla tolik nových věcí, aby stálo za to do té školy chodit prezenčně. Rozhodla jsem se proto jít prezenčně na VŠCHT, abych se naučila i něco nového, a nutričního specialitu si k tomu dát dálkově. Proto bohužel nemůžu odpovídat na dotazy, jak je studium časově náročné, jak moc se řeší docházka a tak dále.

pátek 11. srpna 2017

Jak jsme otvíraly poradnu



Tak pro začátek by se hodilo se podělit o to, jak to všechno začalo. Když jsem se vrátila ze Skandinávie, měla jsem jediný cíl - vrátit se do Skandinávie. Andy plán byl takový, že dodělá školu a nejspíš zkusí štěstí ve Francii, a do té doby nasbírá co nejvíce zkušeností v nemocnici. Prostě nic, co by spělo k otevření poradny. Ani se nám do ničeho takového nechtělo. InBody je drahé, podnikání komplikované, nájem za kancelář taky dost vysoký a kdo ví, jestli by k nám vůbec někdo přišel.

Jenže... 

středa 12. července 2017

Proč nesouhlasím s IIFYM

Jedním z výživových směrů, na které se nás často ptáte, je IIFYM, neboli if it fits your macros, tedy počítání bílkovin, sacharidů a tuků v jídelníčku. Víte, principiálně není na té myšlence nic špatného. Existuje nějaký denní příjem, který by měl člověk splnit, tak proč by si sám nemohl podle určitého poměru živin vypočítat, kolik čeho má denně sníst a sám si sestavit jídelníček?


Jenže hned tady přichází první bod úrazu. Jak člověk zjistí svůj denní příjem? Samozřejmě existuje spoustu vzorečků, které vám spočítají, kolik toho máte denně sníst, ale na základě čeho? Většinou po vás budou chtít zadat výšku, hmotnost a věk. Dejme tomu, že slečna se 170 cm a 70 kg bude chtít zjistit svůj denní příjem energie. BMI má 24,2, takže normální hmotnost, ale kdo ví, zda jde o sportovkyni, která má nízké procento tělesného tuku a hodně svalů nebo o slečnu, která má o 5 kg tuku víc, než je doporučené, a to na úkor svalů? Svaly pak potřebují více energie a živit tukovou tkáň samozřejmě nikdo nechce.
Dalším údajem, který se zadává, je aktivita. Člověk, který se v oboru neorientuje, nemusí správně odhadnout, zda má lehkou nebo těžší aktivitu, nehledě na to, že svalovec stejné hmotnosti bude i při lehčí aktivitě potřebovat více energie než tlouštík.
To všechno jsou faktory, které činí internetové výpočty správného příjmu energie nepřesnými. Pak je tu ale ještě to, že každý je zvyklý jíst jinak. Někdo jí méně, čemuž se jeho tělo přizpůsobí a potřeba energie se sníží. Někdo je zase zvyklý se ládovat od rána do večera a pokud nepřibírá, jeho tělo energii využije. A tak se i nejlépe zjistí potřeba energie - když budete jíst pravidelně, vybírat přirozené potraviny a budete jíst pestře, potřebujete přesně takové množství energie, po kterém budete udržovat hmotnost.

úterý 11. července 2017

Celozrnný banánový chlebíček

Banánový chlebíček jsem poprvé vyzkoušela ve Švédsku, protože jsem na trhu koupila starší banány za nízkou cenu. A protože jsem z firmy, kde jsem měla praxi, dostala neomezenou zásobu sirupu, nekupovala jsem klasický cukr - vy ho však určitě můžete použít.
Originální recept jsem vylepšila celozrnnou moukou, abych doplnila vlákninu.


Na 6 porcí (1 chlebovou formu):

250 g celozrnná mouka
125 g třtinový sirup (opět typicky švédská ingredience, můžete použít i klasický cukr - cca 100 g)
50 g řepkový olej
2 vejce
2 banány
lžička jedlé sody
špetka soli