pátek 28. dubna 2017

Osteoporóza aneb co může za "křehké kosti"

Osteoporóza je onemocnění, při kterém klesá minerální hustota kostí. Ta je nejvyšší u mladých dospělých, zvláště pokud pravidelně cvičí, konzumují dostatek vápníku a vitaminu D3 a pohybují se pravidelně na slunci. S věkem pak přirozeně klesá, avšak při zdravém životním stylu a vhodné prevenci klesne pouze na 90 % hodnoty dosažené v rané dospělosti. Na této hodnotě může zůstat až do nástupu menopauzy u žen, která kostní minerální denzitu výrazně ovlivňuje. Zvláště rizikové faktory pro vývoj osteoporózy jsou sedavý styl života, omezená konzumace mléčných výrobků a potravin bohatých na vápník, genetické predispozice, vysoký příjem bílkovin a fosforu, návyk na nikotin a alkohol, časná menopauza u žen, podváha, užívání některých léků, dlouhodobý stres a hormonální léčba. Jako příklad je možné uvést třeba kortikosteroidy, které jsou poměrně často předepisovány při různých potížích s imunitou, a to pro své protizánětlivé účinky. Vyšetření osteoporózy provádí lékař za pomoci dvoufotonové kostní denzitometrie (DXA). Ta se měří u lumbálních obratlů nebo pánve, a pokud není jiná možnost, tak u vřetenní kosti na předloktí.




Osteoporóza se vyskytuje především u seniorů, kteří často současně trpí sarkopenií (sníženou svalovou sílou), sníženou pohyblivostí a výrazným úbytkem hmotnosti. U lidí nad 55 let věku se vyskytuje zhruba v 55 % případů. U mladších jedinců se může objevit hlavně v souvislosti s nesprávnou výživou a neadekvátní fyzickou aktivitou.

úterý 25. dubna 2017

Snědeno IV.

Po delší době přináším přehled toho, co jsem za poslední dobu vyzkoušela a ochutnala. Jde klasicky o recepty, restaurace i jednotlivé potraviny. Tak dejte vědět, jak chutnají vám. :)

1. Vegg go

Na nově otevřené veganské bistro na Smíchově jste se nás ptali tak často, až jsem se rozhodla ho vyzkoušet. V okolí neznám tolik podniků, kam bych zašla na ne úplně drahou večeři, takže z dalšího bistra jsem měla radost. 
Jídlo si můžete koupit na váhu, s tím, že cena je tuším 36,-/100 g, což mi přijde docela dost, ale za tuto porci, která mi k večeři stačila, jsem dala asi 120,-, což ujde. Na druhou stranu není v jídle nic zvláštního ani drahého, takže jde spíš o dobře uvařené jídlo z levných ingrediencí a po návštěvě jsem měla dojem, že tohle zvládnu i doma. Prostě nejsem ani nadšená, ale ani zklamaná.


pondělí 17. dubna 2017

Lívance z ovesného mléka s lněnou vlákninou

Existuje spoustu způsobů, jak připravit lívance. Zkoušela jsem je už několikrát připravit z rostlinného nápoje, vždy se však těsto moc lepilo nebo mělo podivnou strukturu. Až s ovesným mlékem vypadaly lívance podle mých představ. Navíc jsem do těsta přidala lněnou vlákninu, což je to, co zbude z lněného semínka po výrobě oleje. 


Kdo sleduje náš instagram, tak možná pamatuje zelený chleba, který jsme pekli na laborkách ve Vídni - do něj jsme přidávali mouku z odtučněných dýňových semínek. 


Chtěla bych hlavně říct, že tato potravina mě už delší dobu zajímá, a to zhruba od doby, kdy jsem si v Chemii potravin přečetla, jaké skvělé složení aminokyselin mají ořechy a semínka, ale člověk by je neměl jíst ve vyšším množství kvůli obsahu tuku. Proto když se tuk odstraní, získáme jedinečnou "mouku" se skvělými výživovými hodnotami, která v případě lněného semínka obsahuje ještě lignany, tedy vlákninu, která prokazatelně napomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

Na 3 porce lívanců:
150 g celozrnné mouky
50 g lněné vlákniny
2 vejce
400 ml ovesného nápoje
řepkový olej na smažení

sobota 15. dubna 2017

Diabetes mellitus 2. typu || Edukace diabetika

Máte kolem sebe diabetika 2. typu? A ví, jak se má stravovat?
Na toto téma by se toho dalo říct spoustu. V první řadě mi ale přijde důležité vysvětlit, že diabetická dieta "nebolí" a nejsou nutné všelijaké absolutní zákazy, spíše platí naše oblíbené "všeho s mírou". Bohužel kolem diabetické diety koluje spoustu mýtů, které bohužel padají i z úst lékařů. Pojďme si vysvětlit, proč je důležité především sportovat, držet si tělesnou hmotnost v normě a proč je nesmysl zakazovat si třeba červenou zeleninu nebo jablka.
Dodržováním diabetické diety se dá předejít velmi nepříjemným komplikacím, jako je slepota, poškození ledvin nebo poškození a následná amputace končetin.

video se zobrazí po kliknutí na fotku

čtvrtek 6. dubna 2017